Els detalls de la reforma del Pont d’En Barqueta
La reforma te un pressupost de 138.184 euros
Fa una setmana, el Consell de Mallorca va anunciar l’aprovació del projecte de reforma del Pont d’en Barqueta, situat al municipi de Pollença i part essencial de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221). Ara, s’han donat a conèixer més detalls sobre aquesta intervenció, que inclou la consolidació dels estreps i la substitució de la passarel·la de fusta per garantir la seguretat dels usuaris.
L’estat actual del pont
El Pont d’en Barqueta es troba en un estat de deteriorament avançat, fins al punt que el Consell de Mallorca va haver de precintar-lo fa deu mesos per impedir-ne el pas. Entre els principals problemes detectats s’hi troben l’erosió del terreny de suport, esquerdes en els estreps i la degradació de la fusta de la passarel·la per l’efecte de la climatologia. La inspecció realitzada el juny de 2024 va confirmar la perillositat de la infraestructura, fet que va motivar l’elaboració urgent d’un projecte de rehabilitació.

Què es reformarà?
El projecte inclou dues actuacions principals:
- Consolidació dels estreps: Es reforçarà l’estructura amb un mur de formigó revestit de pedra similar a la de la zona, així com una escullera de protecció per evitar l’erosió de la base del pont.
- Substitució de la passarel·la: Es construirà una nova passarel·la de fusta de pi silvestre tractada per resistir millor les inclemències del temps. Aquesta estructura mantindrà el disseny original, però millorarà en estabilitat i seguretat.

També es duran a terme reparacions en les rampes d’accés i es realitzarà una prova de càrrega per verificar la solidesa de la nova infraestructura abans de la seva obertura al públic.
Cost i termini d’execució
El pressupost de la reforma ascendeix a 138.184,52 euros amb IVA inclòs. El termini d’execució estimat és de tres mesos, un cop iniciades les obres. Aquest projecte es finança amb fons del Consell de Mallorca, dins del programa de manteniment de la Ruta de Pedra en Sec.
La importància històrica i funcional del pont
El Pont d’en Barqueta ha estat testimoni de nombrosos episodis de destrucció a causa de les inclemències meteorològiques. Als anys 40 del segle XX, una torrentada el va desmuntar completament, deixant només els pilars en peu. L’any 2006, va ser reconstruït amb una inversió de 25.000 euros. No obstant això, la fragilitat de la seva estructura ha fet que sovint quedés intransitable, fet pel qual molts pollencins el coneixen com el “Pont Romput”.
Aquest pont es troba a només un quilòmetre del refugi de Pollença, al tram inicial o final de la GR-221, un dels itineraris senderistes més importants de Mallorca. La seva funció no només és històrica, sinó també essencial per a excursionistes i habitants de la zona.



