La manca de gestió institucional agreuja l’estat de la Gola
La zona humida de la Gola, al Port de Pollença és un espai únic a les Illes Balears per diversos motius. Tot i això, només cal fer-hi una volta per comprovar l’abandonament en la seva gestió. La cartelleria informativa ha desaparegut, molts dels pilons que delimitaven les zones de passeig han estat arrabassats i les cordes que feien de barana fa anys que s’han perdut. Els bancs per descansar estan plens de pintades i la brutor és més que evident, amb plàstics i nombroses femtes de ca per tot el parc.
Tot això es pot atribuir a l’incivisme d’alguns usuaris, però una neteja més constant i un manteniment adequat millorarien notablement l’aspecte de la reserva i, en conseqüència, ajudarien a reduir els actes vandàlics.

El més greu, però, és la pèrdua d’una subvenció europea del Fons Next Generation de 280.000 euros destinada a millorar el parc. En aquest sentit, la delegada de Medi Ambient, Steffy Pozo, apuntava a què “hagués anat molt bé per poder fer el tancament del Parc, posar cartelleria, substituir alguns ponts de fusta que estan molt deteriorats i per altre material…, però aquesta ajuda va quedar a la taula de contractació, perquè l’Ajuntament no té disponibilitat per treure-ho endavant i allà es va perdre l’oportunitat de poder fer tot això. És més el Consell de Mallorca, que tenia la subvenció en dipòsit, i l’IBANAT que té la cogestió del Parc, no ens varen voler ajudar”. Fet i fet, els doblers no s’han arribat a invertir per manca d’interès de les institucions.
De qui depèn la gestió del parc?
La propietat de la Gola i, per tant, la seva gestió correspon a l’Institut Balear de la Natura (IBANAT), empresa pública dependent de la Conselleria de Medi Natural del Govern Balear. Ara bé, existeix un conveni amb l’Ajuntament de Pollença que atribueix al consistori la gestió del Centre de Turisme Ornitològic (CTO), la caseta de fusta situada a l’entrada del parc.

Així doncs, la neteja i el manteniment de l’espai natural són competència de l’IBANAT, mentre que la gestió i manteniment de la caseta recauen en l’Ajuntament. Pel que fa al parc, l’IBANAT hi envia de manera molt esporàdica una brigada per fer una neteja superficial, però la reducció de la massa forestal, la gestió de les espècies invasores o la millora de les instal·lacions són del tot inexistents.
D’altra banda, el CTO es va reobrir fa una setmana després d’haver estat tancat durant el mes d’agost. Allà, un ornitòleg informa els visitants de les aus que es poden observar i ofereix assessorament gratuït sobre l’albirament d’aus a Mallorca. Els ornitòlegs són contractats per l’Ajuntament i, tot i que la caseta es troba en un estat acceptable, hi ha mancances: només hi ha un joc de prismàtics, l’espai d’emmagatzematge és insuficient i la manca de recursos audiovisuals dificulta oferir visites escolars més atractives.

280.000 euros per a una nova Gola, perduts completament
L’any 2022 el Consell de Mallorca es va reunir amb l’IBANAT i l’Ajuntament de Pollença per informar de l’existència d’una subvenció europea Next Generation destinada a millorar la Gola i el CTO. El projecte es va arribar a redactar, però ni l’IBANAT ni l’Ajuntament varen completar els tràmits necessaris i, un cop superats els terminis, la subvenció es va perdre.
Aquest ajut hauria permès tancar el perímetre del parc amb reixa, controlar espècies invasores com el cranc blau i instal·lar nova cartelleria. Perduda la subvenció, la Gola es troba en un punt mort: l’Ajuntament es limita a tasques bàsiques de neteja i els treballadors del CTO fan petites intervencions per garantir que el parc pugui rebre visitants.
Actualment, el CTO obre cada dilluns, dimarts, dimecres i divendres de 9 a 16 hores. A més, el 27 de setembre s’ha convocat una jornada de neteja conjunta a la Gola oberta a totes les persones que hi vulguin participar.



