Teixint vincles a vorera de mar

333

Joan Martorell

L’any 1933, la càmera d’Hermenter Serra de Budallés va capturar un moment fugaç al Port de Pollença. La imatge, conservada a l’Arxiu Nacional de Catalunya, ens transporta a un temps pretèrit, on un grup d’homes i dones esperen expectants en un moll del port. Les persones es recolzen en una balustrada a vorera de mar, amb els seus ulls fixos en un punt invisible a l’horitzó. Potser esperen l’arribada d’un vaixell, d’un hidroavió, o potser simplement gaudeixen de la companyia mútua en un entorn idíl·lic.

La fotografia, titulada “Integrants de l’Associació Bonanova als molls del Port de Pollença”, és un testimoni singular de les activitats socials que organitzava aquesta associació d’antics alumnes del col·legi La Salle Bonanova de Barcelona. Entre 1930 i 1936, Serra de Budallés va immortalitzar amb la seva càmera una gran quantitat d’esdeveniments d’aquesta associació, des de celebracions religioses fins a competicions esportives i excursions culturals.

El fotògraf, que havia cursat estudis de química i de pèrit industrial en aquest col·legi, tenia una gran afició per la fotografia, que va practicar de manera ininterrompuda fins que va perdre la vista l’any 1948. La seva obra, conservada en gran part a l’Arxiu Nacional de Catalunya, és un valuós llegat que ens permet descobrir la vida social i cultural de la Catalunya de la primera meitat del segle XX.

PUBLICITAT
Serra de Budallés, Hermenter. 1933. “Integrants de l’Associació Bonanova als molls del Port de Pollença.”

Però on es troben exactament?

Un detall fascinant d’aquesta fotografia és la seva connexió amb una pintura de Durancamps. Aquesta obra, que està exposada a l’Hotel Miramar de Pollença, ens ofereix una perspectiva diferent del mateix espai. La pintura mostra la terrassa i el mollet del Miramar des d’una de les habitacions de l’hotel, permetent-nos identificar amb precisió el lloc on es troba el grup de l’Associació Bonanova.

Observant amb deteniment ambdues obres, podem identificar que el grup de socis de l’Associació Bonanova es troba a damunt la terrassa, mentre que el fotògraf probablement es va situar al mollet. A la pintura, també s’observa una caseta a l’esquerra de la terrassa i una porxada, de les quals a la fotografia només se’n veuen fragments.

Al fons de la imatge, la imponent serra del Cavall Bernat i la Talaia Vella s’eleven majestuoses, com a guardians silenciosos d’aquesta instantània memorable. La fotografia d’Hermenter Serra de Budallés no és només un document històric, sinó també una invitació a viatjar en el temps i a connectar amb l’esperit d’aventura d’una generació.

Durancamps i Folguera, Rafael. 1937-1940. Oli sobre tela. Hotel Miramar.
PUBLICITAT