ACTUALITAT

Alerta màxima per risc d’incendis en el pic d’una onada de calor extrema

L’onada de calor extrema que afecta aquests dies les Illes Balears ha assolit avui, dijous 16 de juliol de 2026, una jornada de perill extrem a Pollença. La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural de la comunitat autònoma ha decretat el nivell d’alerta màxima (Alerta Foc 4) per risc d’incendis forestals al municipi. Aquesta situació d’emergència a la terra coincideix amb un registre històric a la mar: la boia del SOCIB situada a la badia de Pollença va registrar el passat diumenge 12 de juliol un pic de 30,90 °C. Amb aquesta dada, l’estació pollencina s’ha convertit en la primera de tot el Mediterrani espanyol a superar la barrera dels 30 °C aquest estiu.

La declaració de l’Alerta Foc 4 per part del Govern respon a la combinació de temperatures extremes, baixa humitat i el vent d’origen sud que bufa a la zona. Sota aquest escenari de risc màxim, queda totalment prohibit encendre qualsevol tipus de foc en terrenys forestals, així com a la franja de 500 metres que envolta aquestes àrees del terme municipal. Les autoritats demanen extremar la precaució a tota la serra de Tramuntana, ja que la sequera acumulada i la calor diürna fan que qualsevol espurna pugui esdevenir un incendi incontrolable. Demà l’aerta tornarà a baixar a a grau 2.

Un registre propi de la mar Carib abans de la canícula

La dada registrada a la badia de Pollença resulta especialment preocupant per als investigadors, ja que s’ha assolit abans del període de canícula —comprès entre el 15 de juliol i el 15 d’agost—, que és quan s’acostumen a registrar les temperatures més altes de l’any. Un valor de 30,90 °C iguala les temperatures habituals d’indrets com la mar Carib. En l’àmbit global, aquest escalfament s’enquadra en una tendència alarmant: els oceans acaben de tancar un nou rècord de calor acumulat, i la darrera primavera va ser la més càlida a la mar Balear des que es tenen registres l’any 1941.

Els experts de Meteored i de l’AEMET atribueixen aquesta ràpida pujada de la temperatura marina a la presència d’una gran taca d’aigua càlida que s’estén pel Mediterrani occidental, alimentada per l’elevada insolació i el predomini de vents febles que impedeixen que es barregin les capes d’aigua. Aquest escalfament anòmal té conseqüències greus per a l’ecosistema local: provoca estrès tèrmic i fragmentació a les praderies de posidònia, facilita l’arribada d’espècies invasores procedents d’indrets més càlids i afegeix molta d’energia a l’atmosfera, actuant com a combustible per a futures tempestes o episodis de pluges torrencials.

Avís taronja per màximes de 40 graus i nits tòrrides de 23 graus

Pel que fa a les previsions meteorològiques de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) per a avui, Pollença es troba sota avís taronja per temperatures màximes que poden enfilar-se fins als 40 °C, coincidint amb el pic d’aquest episodi de calor. Aquestes temperatures extremes vindran acompanyades de calima a causa de l’arribada de pols en suspensió procedent del Sàhara. De cara a demà, divendres 17 de juliol, s’espera una davallada de les temperatures fins als 35 °C de màxima gràcies a l’entrada de vent de component nord-est, cosa que farà desactivar els avisos oficials de perill. L’alleugeriment, però, serà transitori: durant el cap de setmana els termòmetres tornaran a pujar de forma progressiva i es preveuen màximes de 36 °C per dissabte i de 37 °C per al dilluns 20 de juliol.

Aquesta forta calor diürna es veu agreujada per unes nits molt feixugues. La mar escalfada actua com un matalàs tèrmic que frena la davallada de les temperatures quan es pon el sol. Segons les dades provisionals de l’AEMET, la temperatura mínima de la darrera nit al Port de Pollença no ha baixat dels 23 °C, fet que consolida una nova nit tòrrida al nostre litoral. Les previsions apunten que les nits vinents es mantindran en aquesta línia, amb temperatures mínimes d’entre 23 °C i 24 °C a tot el municipi, dificultant de manera notable el descans dels veïnats.

Publicacions relacionades

Back to top button
Enable Notifications OK No thanks