Entre “El Puig de les dones” i el “Glosam per elles”

Avui, dissabte 8 de març, Dia Internacional de la Dona, l’activitat gira entorn a aquesta data l’objectiu de la qual és donar visibilitat a les dones silenciades durant segles i alhora reflexionar i encaminar un futur que iguali els drets de les dones als dels homes.
El Puig de les Dones
D’entrada, a les 10 hores, a la plaça Major de Pollença, hi haurà una primera concentració per participar a la caminada “El Puig de les dones” que, des de fa tres anys, organitza La Mala Pècora. I que enguany vol reivindicar la cultura i l’art popular com a instruments pel canvi social i les ballades com a espais festius de construcció comunitària. Per això mateix, hi participaran el cor veïnal de Palma, Sa Corrala, i els Xeremiers Orats de Pollença.
A les 10’30 hores, al començament del camí del Puig, hi haurà una segona concentració per a aquells que s’hi vulguin afegir. En aquest cas, també podrà ser un punt i final per a aquelles persones que no estan en condicions de pujar al Puig, però volen participar a aquest acte col·lectiu i reivindicatiu.
Durant la caminada, es faran diverses aturades amb l’objectiu de reivindicar la vida de dones silenciades o històries quotidianes de dones anònimes.
Una vegada dalt del Puig, hi haurà un vermut i picada autorganitzada. Per això mateix, els participants han de dur tassó i alguna cosa de menjar o beure per compartir.

Glosam per elles
A partir de les 19 hores, des de la placeta del Lleó, començarà l’itinerari “Glosam per elles” que també passarà per la plaça dels Seglars, la plaça Vella, els Sagrats Cors i la Pescateria amb els glosadors Alicia Olivares, Margalida Adrover, Mateu Xurí i Maribel Servera. En cas de meteorologia adversa, l’acte es durà a terme a Can Llobera. Sigui com sigui, la intenció és retre homenatge a les pollencines, de manera individual o col·lectiva han donat vida al poble.
Si al Lleó, antigament hi havia els rentadors municipals, on les dones coincidien per fer la bugada, a la plaça dels Seglars, fa anys que hi ha el bust de la pedagoga Clara Hammerl; a la plaça Vella, hi va haver una de les primeres centraletes de telèfons que funcionaren al municipi en mans de la telefonista Maria Antònia Torres; els Sagrats Cors no només va ser la llar de Clara Hammerl, sinó que les germanes dels Sagrats Cors exerceixen una més que lloable tasca social, i a la Pescateria, a l’espai on les peixateres, sempre a l’ombra dels seus homes, els pescadors, contribuïen a l’economia familiar sense desentendre’s de les tasques domèstiques.
Aquest és el segon any consecutiu que Glosadors de Mallorca organitza aquesta activitat que amb el títol de “Glosam per elles” reivindica el paper de la dona en la societat.




