SEIXANTA-UN FESTIVALS I DOS BERNAT

530

Eva Cerdà

Em permet la llicència d’escriure aquesta notícia sobre el Festival amb la tinta agafada directament del cor. I és que, mentre anaven presentant aquesta edició que ha de seguir la seixantena, tenia molt present un nom: el de Bernat Cifre, mestre de la paraula, de la paraula mare, i de la música, savi pollencí, imprescindible davant i darrere l’escenari del Festival durant sis dècades. M’ha alegrat sentir el batle de Pollença, Bartomeu Cifre, quan ha tengut una delicada deferència envers Bernat Cifre.

I d’un Bernat que aquest hivern ens va deixar, deixant-nos una espurna dels seus coneixement, a un Bernat que creix com a professional, Bernat Quetglas. Aquell estudiant de violí que, estiu rere estiu, es feia gran entre el públic del Festival, àvid d’escoltar els intèrprets majúsculs, aquest 61è Festival dirigirà amb l’Orquestra de Cambra de Mallorca el Concert Familiar que, a la fi, serà de pagament.

Fetes aquestes dues pinzellades amb les quals no he volgut desmerèixer per a res una programació que, per dir-ho amb mots del director artístic, Pere Bonet, respon als “estandards de qualitat” del Festival de Pollença, anem a desgranar què ens espera aquesta 61a edició que estarà dedicada a dos instruments cabdals: el violí i el piano; el violí que era l’instrument dels dos primers directors artístics del Festival, Philip Newman i Eugen Prokop, i el piano que va ser el primer instrument “resident” del Festival, el legendari grand piano Steinway & Sons que “va donar repercussió internacional al Festival de Pollença”, ha apuntat Bonet.

PUBLICITAT
TOT MARCO digital

Concerts piano

Després d’un minut audiovisual, Pere Bonet ha presentat els concerts que, aquest 2022 començaran el 6 d’agost, amb l’Orquestra Simfònica de les illes Balears dirigida per Sergio Alapont. El piano serà protagonista d’aquest concert número u, amb Kristian Bezuidenhout com a pianista solista i un repertori extremadament pinaístic a la primera part amb Beethoven i Schumann, mentre que Dvorak prendrà el relleu després de la pausa.

El segon concert es farà l’11 d’agost i anirà a càrrec de Les Arts Florisants que presentaran Les Recettes de l’amour amb William Christie com a director musical i clavicenista, Lea Desandre, mezzosoprano, i Thomas Dunford, al llaút.

El concert de piano, “que no pot faltar al Festival” segons Bonet, serà el 13 d’agost i anirià a càrrec del destacat pianista, Francesco Piamontesi, qui centrarà el seu repertori amb Schubert.

Després de tres concerts amb el piano com a plat fort, arribarà el Concert Familiar que, amb el títol “Star Wars i altres bandes sonores per a totes les generacions”, repassarà els temes musicals amb els quals han crescut diferents generacions. Com s’ha avançat, aquest concert anirà a càrrec de l’Orquestra de Cambra de Mallorca, dirigida per Benat Quetglas, i tendrà un component solidari. I és que, per assistir-hi, s’haurà de pagar entrada, però la recaptació es destinarà a una entitat encara per definir, ha avançat el batle Cifre.

Concerts violí

A la recta final del Festival, el violí cobrarà relevància. Així, el 19 d’agost, la Camerata Salzburg amb Janine Jansen com a violinsta solista i Gregori Ahss com a violí i director, interpretaran Bruckner, Mozart i Brahms.

El 24 d’agost, Il Giardino Armonico amb Giovanni Antonini com a director i flautes, i Patrícia Kopatchinskaja al violí, presentaran “Vivaldi Furioso”. En aquest punt, el director artístic, Pere Bonet, ha volgut fer un incís, ja que el d’Il Giardino Armonico va ser un dels recitals que la pandèmia va frustrar el 2020, quan la 59 edició del Festival es va haver de reinventar davant la pandèmia.

Després d’un primer intent “frustrat”, “esperem que l’única tempesta de la vetlada sigui ‘La tempesta di mare’ del concert de Vivaldi”, ha dit Bonet, que ha de cloure la primera part del penúltim concert del Festival.

El concert de l’Orquestra Nacional d’Espanya

I, finalment, el 27 d’agost, l’Orquestra Nacional d’Espanya dirigida pel director titular, David Afkham, i amb Christian Tetzlaff com a violí solista, omplirà novament el Claustre de Sant Domingo de Pollença amb el concert de clausura del Festival.

Quaranta anys després d’actuar en el marc del Festival, l’Orquestra Nacional d’Espanya tancarà la seixantena edició amb una estrena absoluta: l’obertura “Pollença” del manacorí Antoni Parera Fons i dues peces internacionals de Felix Mendelssohnn.

Per presentar aquest últim concert de la temporada, el director tècnico de l’Orquesta i Cor Nacionals d’Espanya, Félix Palomero, ha fet una connexió per vídeoconferència durant la qual s’ha mostrat molt agraït per la invitació, ja que “aquest retorn té un significat molt especial per a nosaltres”, ha dit.

Després de repassar, la participació de l’Orquestra, però també del Cor, al Festival de Pollença, Palomero ha explicat el programa, que ha definit com a “de les millors gales”, amb el director titular David Afkham i el violinista “punter” Christian Tetzlaff.

Del programa, ha espinzellat especialment la presència musical de Mallorca de la mà del compositor de Manacor, Antoni Parera Fons, Premi Nacional de Música 2016, a qui “encarregàrem una obra especial per a l’ocasió”, ha apuntat Palomero: l’Obertura Pollença que estrenaran al Festival, el darrer dissabte d’agost.

Tot plegat, Félix Palomero ha assegurat que “posarem els elements extraordinaris per a una magnífica vetlada”.

Vessant social

Durant la presentació, a més de Bonet i Palomero com a responsables artístics, han intervingut també Pere Malondra en nom de l’Institut d’Estudis Baleàrics, i Marta Ferrer, del Teatre Principal; però també el director general de Colonya Caixa Pollença, Biel Bauçà, i Miquel Suau de l’Hotel Son Brull.

Ha tancat la presentació el batle de Pollença, Bartomeu Cifre, qui s’ha centrat en el vessant social del 61è Festival començant amb el Concert Familiar que conduirà Bernat Quetglas, amb qui l’Ajuntament, ha col·laborat en altres ocasions [recordem els Festivals Beethoven i Mozart, celebrats al Claustre els estius de 2020 i 2021].

Per altra banda, ha informat que, aquest 2022, el Festival col·laborarà amb Apropa Cultura amb l’objectiu d’integrar persones amb risc d’exclusió social a través de la música.

Finalment, ha avançat que aquest mateix mes de juny començarà un cicle de tres conferències que aniran a càrrec del músic i crític Pere Estelrich, per parlar sobre música amb el Festival com a rerefons. Amb la voluntat de fer pedagogia musical, Estelrich parlarà sobre la música i la cultura de la música clàssica, però també definirà què e´s un simfonia i repassarà l’evolució d’un instrument: del clavecí al piano.

Qüestions pràctiques

Durant aquests anys passats, l’Ajuntament ha adequat el Clasutre de Sant Domingo per poder acollir en condicions els concerts del Festival. Entre les millores, l’any passat es va posar nova il·luminació, s’eliminaren els xipres i es va instal·lar una pantalla acústica cedida per l’Hotel Formentor qui també va cedir el piano Bösendorfer.

Enguany, s’ha posat un escenari nou i s’ha adquirit un aparell per moure els pianos. També està encarregada una conxa acústica, però Cifre Ochogavia no creu que arribi per a l’edició d’aquest estiu.

Finalment, la web del Festival està activa des d’aquest migdia, però la venda d’entrades es farà esperar fins a finals de juny. Es calcula que, cap allà dia 20, s’obrirà la venda d’entrades als abonats i una setmana després s’obrirà al venda d’entrades al públic en general, tant a través de l’oficina del Festival com online.

PUBLICITAT