FINALMENT TORNARAN A ASFALTAR EL CAMÍ VELL DE LLUC, PERÒ DEIXARAN UNA VIA PER ANAR A PEU

272

Sembla que finalment serà dins el 2021 que els veïnats del camí de Son Marc tornaran a tenir un camí que els permetí arribar als seus domicilis sense haver de superar un gran nombre de sotracs, pedreny i pols. Així ho va confirmar ahir horabaixa la presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, a la visita que va fer a l’Ajuntament de Pollença per presentar al consistori i als veïnats de la zona el nou projecte de pavimentació.

La presentació del projecte, a la qual també hi va assistir la consellera insular de Medi Ambient, Aurora Ribot, es va produir després que els veïnats del camí manifestassin la setmana passada a diversos mitjans la seva intenció de tornar a emprendre accions reivindicatives.

Característiques del projecte

L’actuació del Consell es farà a dos trams separats que formen part de la Ruta de Pedra en Sec. El primer són 725 metres que van del pont d’en Barqueta fins al camí de Can Romí, mentre que l’altre són 2.485 metres que van des de la carretera Ma-10 (Pi de Son Grua), fins a l’Empeltada (inici de la part menys accessible camí vell de Lluc). El projecte consistirà en la creació de dues vies, una per senderistes de poc més d’un metre d’ample, i una per a vehicles motoritzats de més de 4 metres. Ambdues vies estaran separades per pilons de fusta. La via per a vehicles serà pavimentada amb un asfalt de color terrós, mentre que la de vianants serà de terreny natural compactat. El pressupost total de la intervenció és de prop de 300.000 euros.

La presidenta del Consell va declarar que “entenem la intranquil·litat dels veïnats i el malestar que genera aquesta situació, però no hem estat aturats, des de fa mesos feim feina per poder donar una solució definitiva, amb un projecte que és especialment complex, ja que d’una banda s’ajusta a les necessitats dels veïnats i d’altra garanteix la protecció d’un entorn natural protegit, com és la ruta de la pedra en sec. Hem aconseguit que el projecte que presentam s’ajusti a aquestes dues condicions”. D’altra banda la Consellera Insular de Medi Ambient va incidir en la necessitat de garantir la seguretat dels excursionistes que transitin per aquest tram de la Ruta de Pedra en Sec.

PUBLICITAT

Una llarga història de despropòsits

Aquest camí va ser construït a principis del segle XX i era la principal via que unia Pollença i Lluc. Durant els anys 50 es va construir l’actual carretera i va perdre el seu ús. La darrera pavimentació la va fer l’Ajuntament de Pollença l’any 1975, ja que era considerat un carrer municipal, però el 2008 es va cedir la titularitat al Consell de Mallorca. Tot i que s’havien fet diverses intervencions al llarg dels anys per tapar els sotracs, les darreres dècades presentava un estat deplorable. Per aquest motiu, el Consell Insular va decidir posar-hi solució.

A causa de les característiques del camí i amb la finalitat d’evitar l’asfalt, el departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca, decidí aplicar una tècnica experimental consistent en triturar i compactar el ferm ja existent amb un percentatge molt baix de ciment. Aquesta intervenció, que tingué un cost de 180.000 euros resultar ser un fracàs, ja que ben aviat començaren a aparèixer sotracs i a alçar-se pedres i material de nou paviment.

Dos anys després, a inicis del 2020 els veïnats de la zona decidiren convocar una concentració per reivindicar una solució per un camí que tenia un estat molt pitjor que abans de ser pavimentat. Tot i que la concentració va haver de ser anul·lada arran de la declaració de l’estat de l’alarma, el Consell de Mallorca decidí fer una prova pilot el juny del 2020 de 200 metres aplicant un conglomerat ecològic, sense ciment amb un pressupost de 47.000 euros.

La prova de nou resultà ser un fracàs i els veïnats el mes de juliol es tornaren a concentrar.

La llei de Camins no permet l’asfaltat

El desembre del 2018 s’aprovà la llei de Camins, que no permet asfaltar cap camí que en el moment de l’entrada en vigor de la llei no estàs asfaltat. Tot i això, la llei preveu excepcions per raons imperioses, prèvia una declaració de l’interès general que justifiqui l’asfaltat.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT