CONSELLS PER PREVENIR UN COP DE CALOR

293

De ple dins la tercera onada de calor d’aquest estiu de 2022, aquí teniu alguns consells per prevenir un cop de calor.

A les illes Balears, es preveuen temperatures elevades que poden superar els 40 graus. Val a dir que, a Pollença, els pronòstics apunten màximes de 38 graus i mínimes de 22 graus.

Sigui com sigui, convé hidratar-se sovint i evitar activitats físiques intenses, sobretot durant les hores centrals del dia. Més encara si formau part de grups més vulnerables com gent gran, infants o malalts crònics.

Què és un cop de calor?

Un cop de calor és un transtorn que pot tenir conseqüències greus per a la salut, sobretot en persones majors o malalts crònics.

PUBLICITAT

L’excés de calor, per la permanència prolongada en ambients molt calorosos o per fer una activitat física intensa quan fa molta calor, a més de provocar deshidratació i esgotament, pot fer que la temperatura corporal arribi als 40 ºC i que el cos no pugui reduir-la de manera eficaç.

Per això, davant un cop de calor, es requereix atenció mèdica immediata. Ara bé, com sempre, el millor és prevenir.

Grups de risc

Les persones que tenen més risc de patir un cop de calor són:

  • els majors de 65 anys (i més si viuen totes soles i/o són dependents)
  • els nadons i els infants petits
  • les persones amb malalties cròniques (cardiovasculars, respiratòries, diabetis, obesitat…) i/o amb determinades medicacions (antidepressius, diürètics, antihipertensius…)
  • els treballadors i les treballadores en ambients calorosos
  • les persones que fan exercici físic intens en les hores de més calor  

Com es reconeix?

  • temperatura molt elevada
  • pell envermellida, calenta i seca
  • pols accelerat i respiració ràpida
  • rampes
  • mal de cap, nàusees i/o vòmits, somnolència i molta de set
  • hi pot haver confusió, convulsions i pèrdua de coneixement (que de vegades és el primer símptoma en adults grans)

Què s’ha de fer per prevenir-lo?

A casa:

  • Tancar les finestres i abaixar les persianes o posar les cortines quan hi pegui directament el sol.
  • Ventilar la casa a primera i a darrera hora del dia.
  • Procurar estar a les habitacions més fresques.
  • Dutxar-se una o dues vegades al dia, o refrescar-se la pell amb tovalloles humides.

Al carrer:

  • Evitar sortir durant les hores de més calor i molt més encara fer activitats físiques intenses (esports, etc.). Fer les compres, gestions, visites i exercici en les primeres i darreres hores del dia.
  • Si heu de sortir, intentau anar per l’ombra; posau-vos capell i roba àmplia de teixits lleugers (cotó, lli…) i de colors clars. I duis una botelleta d’aigua.
  • No deixeu mai ningú en un vehicle aparcat, ni tan sols amb les finestres obertes. La temperatura dins del vehicle es pot elevar més de 6-7 °C en 10 minuts.

Beguda i menjar:

  • Beveu líquids en abundància, encara que no tengueu set. La millor beguda és l’aigua, a temperatura ambient, no massa fresca. Els sucs de fruita, la llet o sopes fredes com el gaspatxo ens ajuden a estar ben hidratats.
  • Evitau les begudes alcohòliques (l’alcohol deshidrata perquè facilita l’eliminació d’aigua per l’orina i augmenta la sudoració); no abuseu de begudes excitants (com el cafè o el te) o amb molt sucre.
  • Menjau més verdures i fruites, i fraccionau les menjades al llarg del dia i en quantitats moderades. Evitau els menjars calents, pesats i copiosos.

Altres recomanacions:

  • Si prens determinats medicaments (per a la tensió, el cor, la depressió…) seguiu les instruccions del vostre metge i conservau el medicament seguint les instruccions de l’envàs.
  • Procurau que la gent gran i els infants beguin aigua, sobretot si estau sols o malalts.
  • Si us trobau malament per la calor, demanau ajuda i telefonau al 061

Si trobau algú que està malament per la calor, ajudau-lo:

  • Posau-lo en un lloc fresc i a l’ombra.
  • Traieu-li l’excés de roba, banyau-lo amb aigua fresca i ventau-lo.
  • Telefonau al 061.
PUBLICITAT