AQUELLA CARROSSA QUE CARLES GOT DISSENYÀ PER A LA FESTA DE PRIMAVERA DE PALMA

439
Vestides per la modista Joana Coll, les jovenetes pollencines desfilen pels carrers de Palma dins la carrossa dissenyada per Carles Got. Fotografia cedida per Llorenç Bota Font.

L’any 1962 Pollença va participar a la Festa de Primavera de Palma amb una carrossa dissenyada per l’artista català, resident a Pollença, Carles Got. El tema central de la carrossa eren les papallones, símbol primaveral per excel·lència, i no es va deixar cap detall en l’aire. La carrossa pollencina, però, només va aconseguir el segon premi.

Una carrossa espectacular

Com podeu veure a les fotografies cedides a PUNT iNFORMATIU per Llorenç Bota Font, la carrossa era “espectacular”. A més de l’artista Carles Got, recordat per a molts per les classes de dibuix que impartia, el projecte comptà amb la col·laboració d’altres persones.

De fet, tot i que no està clar si la carrossa es va fer la fusteria de Francisco Aguiló “Fantasia” o a la de Martí Salas “Canet”, la carrossa es va obrar al poble a partir del disseny de Got.

Fotografia cedida per Llorenç Bota Font.

Per altra banda, la modista pollencina Joana Coll va vestir les jovenetes que aportaren vida a aquella carrossa de conte de fades. No debades, Maria Antònia Bernat i Esperança Bennàssar explicaren que “va ser un dia inoblidable, una excusa per passar-ho bé amb gent de Pollença i també trobar-nos amb gent d’altres pobles”.

PUBLICITAT

A més d’Esperança i Maria Antònia dins aquella carrossa desfilaren pels carrers de Palma altres joves pollencines com Antònia Morado, Joana Vicenç, Maria Oliver, Antònia “Patacó”, Magdalena Melià, Maria Amengual, Maria Antònia Bernat, Esperança Bennàssar i Guillermina “de Telègrafs”.

Fotografia cedida per Llorenç Bota Font.

Bernat i Bennàssar comentaren que “el batle de Pollença, Bartomeu Siquier, va encarregar la carrossa a Don Carles Got i l’Ajuntament va pagar totes les despeses de l’esdeveniment”. Per això mateix, “els vestits ens els feren per a cada una de nosaltres, però no els conservam, perquè, passada la Festa de la Primavera, els vàrem tornar a l’Ajuntament”.

Una carrossa espectacular mereixia una posada en escena especial i així va ser. Davant la carrossa, hi anaven uns cavalls amb els corresponents genets ben vestits per a l’ocasió.

Fotografia cedida per Llorenç Bota Font.

Una carrossa avançada al seu temps

Era una carrossa avançada al seu temps. No hi faltava cap detall ni un. Per això mateix, als organitzadors, el segon premi els va semblar poc. Per aquest motiu, decidiren no tornar-hi participar pus mai més.

Entre alumnes que aprengueren a dibuixar amb l’artista català, hi ha Miquel Ordinas “Moixet” qui explicà que “Don Carles Got em va mostrar els esbossos que va fer per aquesta carrossa”. De fet, per fer-la “es varen fer servir uns papers especials, no sé si era pa d’or, daurat o algun tipus de paper de seda, que varen dur de Barcelona, perquè a Mallorca, no n’hi havia”, comentà Ordinas “Moixet”.

Per a Miquel “Moixet”, aquella era “una carrossa massa ben feta i el jurat no la va saber valorar com pertocava. És més el primer premi, va dir Don Carles, fou per a no sé quin poble de Mallorca, que s’hi presentà amb una carrossa popular feta amb palmes i altres ornaments poc treballats. Una carrossa gens elaborada, per entendre’ns”.

Maria Antònia Bernat i Esperança Bennàssar coincideixen en què mereixien el primer premi tant per la qualitat com per l’originalitat de la carrossa. Ara bé, elles es queden amb el record dels aplaudiments i les mostres d’admiració que reberen per part dels milers de persones que omplien els passeigs Marítim i Sagrera de Palma.

Aquelles papallones

Pollença no va tornar participar a cap Festa de Primavera de Palma, on se’n feren més. Però les papallones, tema central de la carrossa, s’aprofitaren per a la cavalcada dels Reis d’Orient devers deu anys. “D’això sí, que me’n record. Com també que els vestits dels nins es feren servir per als patges dels Reis” i que també va dissenyar el mateix Carles Got.

PUBLICITAT
PUBLICITAT