ALLAU DE CRÍTIQUES PER LES OBRES DE PAVIMENTACIÓ DEL CAMÍ VELL DE LLUC

543
Un dels nous pilons instalats que ja està tombat

Una vintena de veïnats del camí de son March es reuniren aquesta amb representants del Consell de Mallorca per demanar explicacions sobre les obres de pavimentat que s’estan duent a terme a aquesta via. A la reunió també hi assistí el batle de Pollença, Bartomeu Cifre, el regidor de Podem Michael Muller, el mestre d’obres i el president de la federació de Muntanya, Xisco Fanals.

Durant la reunió els veïnats traslladaren als representants del consell el seu malestar per unes obres que molts consideren un “despropòsit”, ja creuen que la segregació de la calçada en una part asfaltada per a vehicles i un caminet de terra per a vianants separada per pilons, no només dificultarà el trànsit de vehicles, sinó que serà completament inútil i no complirà cap funció.

Els senderistes no fan us del camí que s’ha habilitat especialment per caminar

Antecedents

Aquest camí va ser construït a principis del segle XX i era la principal via que unia Pollença i Lluc. Durant els anys 50 es va construir l’actual carretera i va perdre el seu ús. La darrera pavimentació la va fer l’Ajuntament de Pollença l’any 1975, ja que era considerat un carrer municipal, però el 2008 es va cedir la titularitat al Consell de Mallorca. Tot i que s’havien fet diverses intervencions al llarg dels anys per tapar els sotracs, les darreres dècades presentava un estat deplorable. Per aquest motiu, el 2018 el Consell Insular va decidir posar-hi solució i va aplicar de forma experimental una tècnica de reciclatge del ferm que consistia en el fressat de l’asfalt existent i la seva mescla amb una mica de ciment per després reincorporar-lo al camí. Aquesta intervenció, que tingué un cost de 180.000 euros resultar ser un fracàs, ja que ben aviat començaren a aparèixer sotracs i a alçar-se pedres i material de nou paviment, quedant el camí pitjor que abans de la intervenció.

Abans de presentar l’actual projecte, el Consell va fer una prova pilot el juny del 2020 de 200 metres aplicant un conglomerat ecològic, sense ciment amb un pressupost de 47.000 euros. Novament, la prova va tornar a ser un nou fracàs.

PUBLICITAT

Després de queixes i manifestacions per part dels veïnats, l’abril del 2021 el Consell de Mallorca va presentar l’actual projecte. Durant el temps que el projecte va estar en exposició pública, l’Ajuntament de Pollença va presentar nombroses al·legacions, que havien estat prèviament consensuades amb els veïnats. L’Ajuntament sol·licitava, entre altres al·legacions que no s’instal·lassin les pilones de fusta per separar el trànsit rodat, del trànsit d’excursionistes. Però, tot i que el projecte final va recollir algunes de les al·legacions com l’eliminació de l’espai per a senderistes en dos trams estrets o l’increment de la velocitat a 30 km/h, finalment es decidí seguir amb la divisió del camí i la instal·lació de pilons.

Imatge del projecte

Així serà el nou camí

El projecte definitiu manté la segregació del trànsit entre senderistes, que aniran per un camí de terra i una zona pavimentada per a vehicles motoritzats. El ferm nou s’ha fet a base d’un material bituminós amb un acabat de color terrós. Les dues vies s’han separat amb un gran nombre de pilons de fusta. El projecte abasta la millora d’un tram de 2.485 metres lineals de carretera, des del pi de Son Grua, a l’altura de la bifurcació de l’Ma-10, fins al començament de la pujada a l’Empeltada. Així doncs, la carretera comptarà amb trànsits segregats excepte en els darrers 300 m, ja dins l’àmbit PORN (Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals). L’empresa Excavaciones y Construcciones Briscar, SL, compta amb un pressupost de 281.593,24 euros (IVA inclòs) per executar tota l’obra.

El nou asfalt té un color terrós

Principals queixes dels veïnats

Segons han explicat alguns dels veïns de la zona a Punt Informatiu, les seves peticions no foren escoltades en absolut i consideren la reunió mantinguda el divendres una pèrdua de temps. Aina Maria Provensal, veïna del camí de son March detalla la frustració que va sentir després d’acabada la reunió. Provensal conta com d’ençà que s’han començat a instal·lar els pilons, cap excursionista fa ús del camí de vianants i, a més, algun dels pilons ja ha sofert desperfectes. També ha afirmat com a molts punts no hi ha espai perquè es creuin dos cotxes i que a una part del camí s’ha fet una paret de pedra en sec que s’haurà de refer perquè cau només de tocar-la.

Un altre dels problemes és que només poden accedir al camí vehicles autoritzats, per la qual cosa tots els que vulguin fer alguna excursió per la zona del camí Vell de Lluc, com pujar a Binifaldó o al Tomir, hauran de deixar el cotxe a un petit pàrquing de deu places que s’ha habilitat prop del Pi de Son Grua.

PUBLICITAT

També et pot interessar