A MENJAR TARONGES, ARA QUE N’HI HA (i 2)

195
Taronja preparada per fer confitura.

Gracià Sànchez Font

Continuam amb les taronges, apuntant a la producció. Les taronges destinades a comercialitzar-se es conreen en tarongerars repartits per tot el món, encara que els tres productors més grans són Brasil, EUA i Mèxic.

El consum de taronges en països en vies de desenvolupament ha augmentat més ràpidament que als països rics. El mercat nord-americà abasta gairebé la meitat del consum dels països desenvolupats, que fan, en gran part, amb al consum de suc. En països com a Japó el consum és en fresc i de producció pròpia.

La taronja és una fruita el consum del qual se centra principalment a l’hivern en l’Hemisferi nord, no obstant això se’n pot disposar d’ell fora de l’època hivernal gràcies a països productors de l’Hemisferi Sud com Sud-àfrica, Brasil, etc.

PUBLICITAT

La producció mundial de taronges, el 2019, fou de 78,699,604 de tones i els principals productors eren: Brasil, Xina, Índia, Estats Units, Mèxic, Egipte, Iran, Espanya, Itàlia, Indonesia, Sud-àfrica, Turquia…

La flor de taronger és utilizada en perfumeria.

Les principals propietats de la taronja

Destaca en vitamina C, folats i flavonoides. És útil per combatre infeccions, però hem d’anar amb compte perquè, en excés, refreda l’organisme.

Podem destacar les quantitats de les següents vitamines:

– Vitamina C. La taronja conté 50 mg de vitamina C per cada 100 g. En una taronja de mida mitjana d’uns 130 g, hi ha la quantitat de vitamina C recomanada al dia, que oscil·la entre 60 i 70 mg/dia. És una vitamina hidrosoluble que s’elimina amb l’orina i cal prendre’n cada dia perquè no s’emmagatzema a l’organisme.

La vitamina C intervé en la formació de col·lagen, ossos, dents i glòbuls vermells. És antioxidant i regenera la vitamina E.

– Vitamines del grup B. La taronja conté especialment tiamina i folats.

Les vitamines del grup B s’emmagatzemen en poca quantitat i també n’hem de consumir a diari. Cal prendre’n més en cas d’estrès o de practicar exercici físic intens.

La vitamina B9 o àcid fòlic, que en els aliments es troba en forma de folats, intervé en la síntesi d’ADN i participa en la maduració de glòbuls vermells.

– Vitamina A. Molt important per a la visió, pell, mucoses i creixement dels ossos. També contribueix al bon funcionament del sistema immunològic. És un gran antioxidant gràcies als carotens.

També podem destacar el contingut en altres micronutrients i fibra de la taronja:

– Minerals: conté quantitats considerables de potassi, magnesi i calci.

El potassi és necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i un dèficit provoca rampes. El magnesi i el calci estan implicats en una bona salut òssia.

– La Fibra en la taronja es concentra especialment a les parts blanques.

– Els principals àcids orgànics que conté una taronja són el màlic o el cítric, que tenen una acció desinfectant. El cítric és molt abundant i potencia l’acció de la vitamina C.

– Els flavonoides més coneguts que conté una taronja són hesperidina, neohesperidina, naringina, narirutina, tangeretina i nobiletina. Els flavonoides són pigments naturals que es troben en fruites i verdures amb colors intensos amb funció antioxidant, és a dir, protegeixen les cèl·lules de l’envelliment.

Taronges de tota casta són comercialitzades arreu del món.

Els 4 principals beneficis per a la salut de la taronja

– 1. Millora l’absorció de ferro.

La vitamina C de la taronja ajuda a absorbir el ferro de la dieta. És interessant que, quan consumim aliments rics en ferro, especialment els d’origen vegetal, també prenguem algun aliment ric en vitamina C per millorar-ne l’absorció.

– 2. Millora els símptomes dels refredats

Encara es creu que la vitamina C prevé els refredats, però ja fa anys que se sap que no té una acció preventiva, però sí que contribueix a millorar els símptomes tant del refredat com d’altres infeccions (orina, orella o grip, per exemple). Podem obtenir dosis altes amb complementació d’1 g al dia, millor repartit en dues càpsules de 500 mg.

– 3. Millora la circulació

Gràcies a l’efecte de l’hesperidina, un flavonoide amb propietats protectores dels capil·lars, varius i hemorroides.

– 4. Prevé malalties cardiovasculars

Gràcies a la vitamina C, disminueix la síntesi del colesterol i l’oxidació del colesterol “dolent” (LDL).

Les taronges es prenen un cop pelades com a fruita de taula, en forma de suc, melmelades, gelats, macedònies, còctels, pastissos, etc. Els sucs de taronja són de fàcil digestió i rics en substàncies nutritives. Les melmelades, compotes i xarops de taronja són també molt nutritius. Encara que la cocció destrueixi totes les vitamines, part de les sals minerals i totes les proteïnes, se segueixen conservant els hidrats de carboni i els greixos.

El suc de taronja resulta molt refrescant. Si es prepara a casa, convé consumir-acabat d’esprémer per evitar que perdi part del seu valor nutritiu. Si es fica al congelador el suc barrejat amb aigua o soda és molt refrescant durant l’estiu.

La taronja és una de les fruites amb més protagonisme en la gastronomia, ja que s’empra en les diferents cuines internacionals per acompanyar múltiples plats, fer pastissos, pa de pessic, batuts, macedònies, gelats, còctels, amanides, farcits, salses… Combinen molt bé amb la xocolata, pel que és freqüent que s’utilitzin com a farcit de productes de rebosteria i pastisseria. La taronja és ingredient fonamental de les salses agredolces típiques de la cuina oriental, com a acompanyament excel·lent per als plats de carn.

PUBLICITAT