Descoberta una pintura barroca de valor incalculable a un restaurant del Port de Pollença
El quadre, atribuït al pintor Carl Marcus Tuscher, va estar penjat durant sis anys en un restaurant de primera línia del Moll després que el restaurador l’adquirís, juntament amb altres objectes, en una tenda d’antiguitats de Pollença. La valoració actual de la pintura, segons un document del Ministeri de Cultura supera els 7 milions d’euros. La història del descobriment del quadre serà contada a través d’una obra de teatre.
Els fets es remunten a l’any 2021 quan un client del restaurant de la primera línia del Moll li demanà al propietari, Santiago Camarote, si sabia el que tenia exposat en aquella paret a prop de la porta dels banys. Camarote va respondre, “un quadre que vaig comprar fa anys i al qual li tenc molt d’afecte”. Seguidament, el client encuriosit li demanà si era autèntic o era una còpia, a la qual cosa l’empresari li va contestar que, evidentment, era una còpia, ja que en cas contrari no la tendria al restaurant.
El client va resultar ser un perit taxador d’art contemporani que es trobava a l’illa per qüestions de feina. L’expert aconsellà a Camarote que retiràs immediatament aquella obra del restaurant, donat que estava convençut que era una obra original.
Així arribà el quadre a un restaurant del Port de Pollença
Santiago Camarote i la seva dona havien comprat aquella obra l’any 2016 juntament amb altres quadres i un moble en una tenda d’antiguitats de Pollença. Tant el moble com els quadres els usaren per decorar el seu restaurant. Camarote explica que va ser la seva dona la que es va fixar en un fragment d’aquell quadre que estava apilat amb altres quadres a sobre, i que això va ser el que els va motivar a tornar a la tenda per adquirir totes aquelles peces. Quan anys després va saber que aquell quadre era molt més del que semblava va tornar a la tenda on l’havia comprat, però estava tancada des de feia temps.
L’empresari explica que durant els anys que el quadre va està penjat el restaurant sentia una especial fascinació per ell i que fins i tot xerrava amb els personatges que hi estan representats. De fet, quan tancava el restaurant en temporada baixa, el s’enduia al seu domicili. Però mai es va pensar que podia arribar a ser tan valuós.
Després de la casual trobada amb el perit taxador i ja acabada la temporada turística, Camarote es va posar en contacte amb el Museu del Prado i la National Gallery de Londres, la qual el va remetre al Museum of the Home, museu situat a Londres conegut antigament com a Museu Geffrye. Va resultar que en aquest museu tenen un oli quasi idèntic al trobat a Pollença. Els experts del museu van concloure que el quadre es podia tractar d’un estudi previ a l’obra definitiva, conservada al museu. Camarote, però, creu que més que un estudi previ, és una altra versió de l’obra perquè està força acabada i que no era estrany a l’època realitzar diverses versions d’una mateixa obra.
Valoració de l’obra
L’obra, explica Camarote, ha estat analitzada per experts i fins i tot ha estat escanejada amb rajos X, ha viatjat a Suïssa i ara es troba a Madrid ben guardada. El Ministeri de Cultura espanyol ha emès un document anomenat “autorització d’exportació” que només es dona a béns culturals que tinguin més de cent anys o que estiguin inclosos en l’Inventari General de Bens Mobles del Patrimoni Històric. En aquest document, necessari per poder treure l’obra del país o vendre-la, es reconeix que l’autor de la pintura és Carl Marcus Tuscher, que està datada l’any 1742 i que té un valor de mercat de 7.300.000 euros. Cal dir que, segons reconeix el propietari de l’obra, diversos experts que han vist la pintura han dit que és impossible posar un preu fix a una obra així i que els 7 milions és un preu orientatiu del qual partir.
Què fa tan especial a aquesta pintura?
Hi ha molts factors que fan d’aquesta obra quelcom vertaderament captivador, des de l’autor als retrats i, fins i tot, la desaparició de bona part de les obres de l’artista Carl Marcus Tuscher.
L’obra es titula “Retrat de George Michael Moser i la seva dona Mary Moser” i té unes mides de 105×80 cm. L’obra és una pintura a l’oli, no té marc i el llenç està subjecte al bastidor amb grapes, tot i que conserva els forats de les tatxes originals.
Carl Marcus Tuscher va néixer a Nuremberg, de família humil i mare fadrina, aconseguí una beca per viatjar a Roma on no només va poder continuar els estudis com a pintor, sinó que va estudiar arquitectura. Va arribar a projectar la reconstrucció de la façana de la basílica de St. Lorenzo de Florència, la capella dels Mèdici dissenyada per Filippo Brunelleschi i amb retaules escultòrics de Miquel Àngel. Malauradament l’obra no es va arribar a dur a terme per la mort de la promotora Maria Luisa de Mèdici.
Més tard, Tuscher viatjà a Londres on treballà d’ajudant d’una acadèmia de dibuix, dirigida per l’orfebre George Michel Moser. Poc després de fer els retrats del matrimoni Moser, Tuscher viatjà a Dinamarca on va arribar a ser pintor de la cort i arquitecte reial del rei Christian VI.
Un fet que puja molt el valor de l’obra és que actualment existeixen molt poques obres de Tuscher, ja que part de la seva obra es va cremar al gran incendi del palau de Christiansborg l’any 1794, que és l’actual seu del parlament de danès.
La família Moser
A la pintura, George Michael Moser mira directament a l’espectador amb una postura despreocupada, conscient de l’estatus que li ha donat el seu èxit professional. A la seva dreta, Mary Moser subjecte un llibre asseguda mirant igualment a l’espectador, o a l’artista. Als seus peus descansa un ca, simbolitzant la fidelitat i l’amor mutu del matrimoni.
Michel Moser havia nascut a Suïssa, on va aprendre a manipular els metalls per crear peces precioses. L’any 1720 anà a viure a Londres on es va casar amb Mary Guynier i es convertí en un famós orfebre creant peces d’or per a la reina Carlota. Però Moser, tot i ser un artista del s. XVIII fou un vertader home del Renaixement, el seu domini del dibuix el convertí en mestre del rei Jordi III d’Anglaterra i entre els seus alumnes va arribar a haver-hi William Blake.
El matrimoni Moser va concebre a Mary Moser, qui es convertí en una cèlebre pintora de flors i fou una de les fundadores, juntament amb el seu pare, de la Royal Academy of Arts de Londres.
Una història convertida en obra teatral
Durant unes vacances a Mallorca, l’autora teatral argentina Marisa Silva va conèixer la història del descobriment del quadre per mor d’una amiga comuna amb Santiago Camarote. Després de conèixer l’empresari pollencí va tornar al seu país i mesos després Camarote va rebre un esborrany del primer acte d’una obra anomenada “El cuadro. Familia de lienzo”. Aquest 2024 l’obra s’estrenarà a Argentina i la companyia del reconegut productor espanyol Salvador Collado ja està treballant per estrenar-ne una versió a Madrid.
Santiago Camarote explica que no té cap intenció de vendre l’obra i que li agradaria veure la seva història a les sales de cinema. D’altra banda, avança que l’obra s’exposarà pròximament al municipi de Pollença.