ACTUALITAT

Importants millores de seguretat a la carretera de Formentor

Després de cinc mesos d’obra i un pressupost de 410.762,32 euros, la seguretat de la carretera de Formentor, Ma-2210, ha guanyat en seguretat, sobretot pel que fa a prevenir esllavissades. Per això, a més de protegir tallussos, «s’han instal·lat dos sensors per a la teledetecció i control remot dels possibles despreniments que les pantalles vagin recollint en el futur. D’aquesta manera no tan sols es protegeix la carretera sinó que es podrà tenir controlada de manera digital i en qualsevol moment», va destacar el conseller insular de Mobilitat i Infraestructures, Ivan Sevillano.l

Per altra banda, s’han instal·lat pantalles metàl·liques de diferents alçades (2 a 5 metres) i capacitat d’absorció d’energia per imacte (100-3.000 kJ) per protegir un total de 440 metres lineals de carretera. Però també instal·lant xarxes de cable d’acer ancorades al terreny, geomalles i malles metàl·liques de triple torsió per protegir una sueprfici total de talussos de 2.122 metres quadrats mitjançant malles i xarxes metàl·liques.

​​​Ahir, el conseller Sevillano, va ser per Formentor amb motiu del final d’obra acompanyat de la directora insular d’Infraestructures del Consell de Mallorca, Olga Martínez, i Bianca Aguilar, regidora delegada de Port de Pollença i regidora d’Esports de l’Ajuntament de Pollença.

El conseller Sevillano va explicar que «el que hem fet, amb aquesta obra, és anticipar-nos a la possibilitat que es produeixen despreniments a la zona, amb el risc que això suposaria per la gent. Per tant, hem actuat abans, consolidant i protegint els talussos amb la implementació de pantalles i altres elements de sustentació i seguretat necessaris per protegir l’entorn de la carretera Ma-2210 dels esllavissaments i despreniments rocosos del vessant. D’aquesta manera, hem aconseguit donar major seguretat a la via i als usuaris de la mateixa».

«Aquesta obra no l’hem pogut finalitzar en millor moment, fa dues setmanes. El temporal ens ha permès comprovar la seva eficàcia, hem pogut contenir la immensa majoria dels despreniments que hi ha hagut», va afegir el conseller.

El departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca havia fet un seguiment durant els darrers anys dels problemes ocasionats per la caiguda de blocs rocosos al llarg de la carretera Ma-2210, una zona muntanyosa amb vessants i penya-segats de més d’un centenar de metres d’alçada en algun tram, entre els km 3 i 6. El terreny, per les seves característiques, fa que sistemàticament es produeixin esllavissades rocoses, especialment en períodes de pluges intenses. En multitud d’ocasions, aquests despreniments arriben al voltant de la carretera provocant afectacions al trànsit per bloquejos de calçada, impactes en elements de la carretera i una disminució de la seguretat per als vehicles que hi circulen. Tot això és el que a partir d’ara s’evitarà amb aquesta actuació.

«Són ja moltes les obres en aquesta legislatura que hem desenvolupat amb caràcter preventiu. Moltes vegades, des de les Administracions, s’ha actuat a posteriori d’un succés catastròfic. Nosaltres, en els darrers anys, hem fet tot el contrari: anticipar-nos als possibles despreniments i esllavissades que pugui haver-hi a la muntanya, evitant així accidents dels vehicles. A la cap i a la fi, hem dotat de major seguretat a la carretera», va afegir Sevillano.

Cal recordar que alguns trams d’aquesta carretera ja varen ser protegits contra despreniments fa més de vint-i-cinc anys i van ser renovats l’any 2017, després d’un episodi de pluges molt important amb un despreniment que va afectar les pantalles instal·lades i van ser reconstruïdes. Quan la dinàmica de despreniments es va accentuar, el departament de Mobilitat i Infraestructures va redactar l’“Estudi d’alternatives per a la protecció contra despreniments rocosos de la carretera MA-2210 d’accés al cap de Formentor” on es defineixen les característiques i es dimensionen noves mesures de protecció contra despreniments en aquest tram de la carretera, adjacents a les zones ja protegides.

Publicacions relacionades

Back to top button