UNITS AL MÓN PER UNA PANTALLA

508
Francisco Hidalgo, CTO, Director tècnic del desenvolupament i correcte funcionament dels sistemes d'IB-Red.

El confinament, conseqüència de l’estat d’alarma, ha fet que la conducta i els costums de moltes persones hagi canviat. Així s’ha anat fent més treball des de casa (teletreball) i s’ha fet molt més ús de multitud d’aparells, telèfons mòbils, canals de televisió, ordinadors…
L’empresa pollencina IB-Red que dona serveis de telefonia, d’internet… per cable i mòbil, és una de les que ha experimentat aquests canvis. Francisco Hidalgo, CTO, Director tècnic del desenvolupament i correcte funcionament dels sistemes de IB-Red ha parlat de tots aquests canvis amb Punt informatiu.

– Abans de la pandèmia, quina era el nivell d’utilització, dels mitjans digitals per part dels pollencins?

Principalment la utilització dels mitjans digitals es distribueix en dos grans blocs, de les 9 a les 18 hores per a les empreses i de les 20 a les 24 hores per als continguts multimèdia, com poden ésser Netflix, HBO, etc.

PUBLICITAT

Fins ara, durant els caps de setmana, aquests baixaven degut a la vida social i que les empreses estan tancades.

– Creieu que era semblant, major o menor, de l’ús que en feien a la resta de Mallorca? I respecte de la resta d’Europa? Teniu dades?

El patró, dins Espanya en general, és més o manco similar. Això és degut a la nostra cultura, ja que influeix en el consum d’internet la nostra vida social. Hi ha països del nord de Europa on l’ús d’Internet per a mantenir relacions socials i també per a compartir continguts multimèdia és un poc superior.

– Pensau que l’ús dels sistemes digitals és sobretot professional o lúdic (a través de les xarxes socials)?

Actualment amb una economia tan globalitzada i un món híper connectat podríem dir que és, més o manco, similar l’ús dels sistemes digitals. Cada vegada més les empreses fan inversions per digitalitzar-se. La gent jove s’inicia abans amb l’ús de la tecnologia amb els dispositius mòbil i les xarxes socials, encara que aquestes tenen un límit d’edat que moltes vegades no es respecta per part de l’usuari. Els darrers anys és freqüent veure xarxes socials que agafen popularitat amb molt poc temps entre els joves i no tant joves.

– Amb l’arribada del COVID-19 i del confinament, sabeu si ha canviat la situació respecte als mesos anterior?

Hi ha hagut un canvi molt important amb l’ús de les telecomunicacions. Com comentava abans, la nostra cultura ens fa tenir una vida social molt activa que, amb la COVID-19, s’ha vist restringida per l’estat d’alarma.

En el nostre cas l’increment de l’ús de dades s’ha incrementat un 50 per cent i les hores “vall”, que són les que anomenem hores de menys consum, s’han pràcticament exhaurides.

Ara tothom està a casa, uns fan teletreball, els altres estudien… i després, en acabar la jornada laboral, empram Internet per oci, amb opcions com Youtube, Netflix, HBO, fer vídeo cridades amb els amics, etc… Tot això ha afectat de gran manera a les xarxes de telecomunicacions, els grans operador han fet comunicats conjunts demanant l’ús “racional” de les connexions a Internet per poder garantir el seu correcte funcionament.

En el nostre cas concret feim feina tot l’any per mantenir i millorar la nostra xarxa, adaptant-la les noves evolucions tecnològiques que el mercat, i els nostres clients, requereixen. La nostra xarxa està sobredimensionada per absorbir la demanda del turisme vacacional de l’estiu, sobretot els mesos de juliol i agost. Degut a això hem pogut mantenir una qualitat de servei amb els nostres clients.

– Quin futur pensau que tendrà la utilització dels mitjans digitals tant professionalment com en l’esplai en la vida dels pollencins?

Creim que en l’àmbit professional el teletreball ha arribat per quedar-se. Moltes empreses han hagut de fer inversions per adaptar-se al teletreball i a partir d’ara li treuen més profit. El nostre punt de vista és que això farà que les empreses siguin més productives i els treballadors estiguin més contents. Per exemple, molts de pollencins que havien d’anar a Palma cada dia, a lo millor, a partir d’aquesta crisi les seves empreses es plantejaran implantar teletreball, per estalviar desplaçaments i millorar la productivitat.

– Sovint hi ha informes a nivell mundial que alerten del perill del control i d’influència d’algunes empreses multinacionals que fan por. Què opinau del tema?

És molt important que quan ens registram a qualsevol web que demana les nostres dades llegir la lletra petita. Estam donant molta informació a les empreses que hi ha al darrere d’aquestes pàgines, fins i tot els estem donant la nostra privacitat, les nostres fotos, vídeos, les converses de casa, passen a ser seves. Nosaltres creim que l’ús d’aquestes dades ha d’estar ben regulat per part de les autoritats i s’han d’emprar aquestes dades de forma anònima, però el més important de tot és que l’usuari tingui cura de les seves dades i sigui conscient en tot moment de l’ús d’aquesta informació que ell mateix ha autoritzat quan s’ha registrat a la plataforma.

Antena d’IB-Red.

– Què veurem en els propers anys en quant a ús de la tecnologia digital a Pollença?

Creim que la gran revolució digital va ser l’arribada dels continguts amb streaming. Ara, degut al COVID, ha estat la implantació exprés del teletreball. Creiem que els propers cinc anys l’ús de la tecnologia serà una continuació d’aquestes dues grans branques, incloent millores i nous serveis en aquest àmbit.

– Amb quina situació està IB-Red per afrontar tots aquests canvis?

PUBLICITAT

Aquests canvis requereixen d’una gran quantitat d’amplària de banda, ja que el streaming de vídeo és, avui en dia, el 80 per cent del consum d’Internet. Amb la millora d’aquests continguts es requeriran unes connexions amb més velocitat. La nostra fibra òptica instal·lada recentment està preparada per oferir connexions de 1.000 Mbps a cada usuari i de 10.000 Mbps per a les empreses. Per tant, crec que podem dir que a dia d’avui estsm 100 per cent preparats fins, com a mínim, el 2025.

PUBLICITAT
PUBLICITAT