UNA POLLENÇA MILLOR

650

Ivan Polunin – ipolunin@gmail.com

Ara que Pollença ha estat designada com un dels “Pueblos más bonitos de España” hem de treballar, no només per mantenir aquesta bellesa, si no per a augmentar-la.

Adjunt uns suggeriments per fer una Pollença encara més atractiva. En aquest temps de Covid, de turisme reduït, és un bon moment per dur a terme aquestes millores en l’embelliment.

1. Una entrada a Pollença desplaent.

PUBLICITAT

El carrer de Cecili Metel és el principal punt d’entrada de Pollença i alhora el més lleig. Una benvinguda a base d’enormes valles publicitàries, contenidors de fems, un parterre sense res sembrat, un arbre mal podat, un aparcament desangelat a l’esquerra, i un tros de terra ple de males herbes a la dreta. Pollença ho pot fer millor!

ACCIÓ: Entrada Carrer de Cecili Metel: 1. Eliminar les valles publicitàries. 2. Refer l’acera de la dreta. 3. Sembrar una planta al parterre. 4. Podar l’arbre. 5. Ubicar els contenidors de fems en un altre lloc.

2. Contaminació visual amb les valles de publicitat.

És un orgull que Pollença formi part del Patrimoni Mundial de la Serra de Tramuntana, però la carretera de circumval·lació de Pollença pareix una autopista dels Estat Units. Les nombroses i enormes valles publicitàries de la M2200 estan totalment fora de context en una Pollença que vol destacar pels valors històrics i culturals. Fan molt mala impressió i contradiuen la designació de la UNESCO.

La majoria dels anuncis són de grans companyies o multinacionals que no tenen rellevància per a Pollença.

Moltes ciutats de tot el món (Sao Paulo, Bristol, Chennai, Teheran, París, etc.) han començat a prohibir les valles publicitàries. Pollença hauria de fer el mateix. http://www.theguardian.com/cities/2015/aug/11/can-cities-kick-ads-ban-urban-billboards

ACCIÓ: Animau als propietaris de les valles a eliminar-les per respectar el patrimoni únic de Pollença. Si no funciona, involucrau-hi el GOB, les autoritats responsables del medi ambient de Balears i els representants de la UNESCO per fer pressió legal sobre els propietaris.

3. Augmentar la zona de vianants: una Pollença més saludable.

La zona per als vianants de Pollença, Sa Pobla i Alcúdia ha estat un èxit. Ha millorat l’ambient de cada poble, ha fomentat més la vida al carrer, ha augmentat les oportunitats comercials i ha fet uns carrers més segurs. A tota Europa hi ha un moviment per recuperar els centres històrics i allunyar els omnipresents automòbils estacionats a tot arreu, la contaminació del tràfic i els inconvenients que suposa.

ACCIÓ: Pollença hauria d’ampliar la zona de vianants a TOTS els carrers del casc antic. Els vehicles només hi haurien de tenir accés en casos molt necessaris (veïnats, emergències, neteja, etc.) No s’hi hauria de poder aparcar.

4. Carrers obstruïts pels automòbils.

Malgrat a Pollença han augmentat les places d’estacionament per a visitants, els carrers estan més plens que mai de cotxes aparcats. Les línies grogues no es respecten. S’hauria de fer un segon aparcament subterrani de pagament (per visitants i residents).

ACCIÓ: construir un segon aparcament subterrani (darrere la Renault). El cost el podria assumir una empresa privada que tingui els drets per construir i gestionar l’aparcament per a una concessió d’uns vint anys. Passat aquest temps, l’aparcament tornaria ser propietat de l’Ajuntament.

5. Control dels graffitis

A ningú li agraden els graffitis. Malgrat a Pollença no n’hi ha gaires, augmenten lentament, i no s’eliminen els que ja hi ha. Els estudis han demostrat que la millor manera de contrarestar la proliferació de graffitis és eliminar-los el més aviat possible. L’excusa de l’Ajuntament per no fer res és que la majoria de graffitis són a propietats privades.

ACCIÓ: L’Ajuntament oferirà serveis gratuïts d’eliminació de graffitis a propietaris privats. Es pot oferir aquest servei a través de la Línia Verda.

6. Agents immobiliaris, un càncer estètic.

Recentment el nombre d’agents immobiliaris, amb les fotos brillants i les oficines anodines, ha crescut tant que destrueix la varietat dels locals i l’atractiu de Pollença. Per posar un exemple, Amsterdam ha imposat un límits de botigues de souvenirs i gelateries que només hi són per atendre els turistes. És per prendre’n nota.

ACCIÓ: Imposar una moratòria a les agències immobiliàries i establir límits als anuncis exteriors de les que ja existeixen.

7. Un camí més segur cap al Puig de Maria.

La part superior del camí empedrat al Puig de Maria és perillós. Las pedres dels darrers 150 metres són irregulars i patinen. Pot ocórrer un accident en qualsevol moment. Fa uns deu o quinze anys, es va arreglar la part inferior de l’empedrat. S’hauria de fer el mateix a la part superior.

ACCIÓ: Fer d’aquesta necessitat un bon candidat al finançament dels ecoimposts.

Voluntariat i activisme

Fa uns anys hi va haver diversos projectes ambientals de voluntariat amb el suport de Volampo: neteja de platges, plantació d’arbres, etc. Aquests projectes varen donar l’oportunitat als pollencins de mostrar la seva preocupació per l’entorn. S’hauria de revitalitzar el voluntariat i animar els pollencins que “tenguin” el seu propi medi ambient enlloc de deixar-lo en mans d’autoritats i empreses.

ACCIÓ: s’hauria de proclamar un dia de neteja anual o bianual (Clean Pollenca Now!). El cost és molt baix i els beneficis són múltiples.

L’aplicació.

Línia Verda podria ser el cor de l’activisme ambiental. En el passat el vaig emprar diverses vegades. Al principi els meus suggeriments varen tenir resposta, ara, però, sembla que l’Ajuntament els ignora. Un parell de vegades vaig informar que les làmpades del Calvari no funcionaven. Malgrat que és una reparació senzilla, no es va fer. Altres dues vegades vaig informar d’unes botelles de plàstic que estaven col·locades sobre l’estatueta de la paret exterior del Convent. Senzill d’eliminar. Però han estat allà durant diversos anys.

ACCIÓ: l’aplicació Línia Verda necessita molta més promoció i s’ha de veure que funciona. Hi ha diverses maneres de promocionar-la: amb cartells publicitaris (com a Alcúdia), Ràdio Pollença, Punt informatiu, i a les escoles, on es podria promocionar com a un joc divertit de telèfon mòbil: informar de les coses que no els agraden. (convertiu-vos en vigilants mediambientals).

Inclusió

Un percentatge considerable dels residents de Pollença no parlen castellà, i menys encara català. Els projectes esmentats obtendrien molt més suport internacional si se promocionaven en català, castellà i anglès. Anys enrere, la batllessa Cifre organitzava diversos fòrums per residents estrangers que tenien molt d’èxit.

ACCIÓ: El Punt informatiu podria avaluar la possibilitat d’incorporar una pàgina en anglès i podria augmentar els lectors estrangers.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
TOT MARCO digital
PUBLICITAT