“SEMPRE HI HA COSES EN MARXA”

El músic Damià Salas.
El músic Damià Salas.

Dins el marc del programa de festes de la Patrona 2015, avui dijous 30 de juliol, a les 22 hores, es presentaran dos discos: Cadenes i Grillons, d’una banda, i Rodamón, de l’altra. En tots dos discos, hi ha un denominador comú: el grup musical Ballugall i un dels seus components, el músic i violinista, Damià Salas. L’any passat, justament arran de l’estrena del musical Cadenes i Grillons de Rafel Trias i amb el Grup Pollencí de Teatre com a intèprets, PUNT iNFORMATIU va publicar aquesta entrevista d’Eva Cerdà que avui compartim amb els lectors de puntinformatiu.cat
Cal afegir que Rodamón va ser un dels discos seleccionats per la revista musical Enderrock d’aquest 2015 i que va quedar finalista!

Fa molts anys, quan era petit, als porxos de casa, va descobrir el violí del padrí de qui son pare tantes històries li havia explicat. Així va ser com decidí estudiar música, és clar que, aleshores, no sabia que encaminava el seu futur professional.
En aquests moments, treballa de professor de música en un institut d’educació secundària i en una escola de música, a més a més, però, té temps de formar part del grup de música Ballugall, que en aquests moments té en marxa un projecte per treure a llum un primer disc, i de participar en projectes com el musical Cadenes i grillons que aquest estiu [era el passat 2014] estrenaran el Grup Pollencí de Teatre.

– Com et decantares per la música?
El meu padrí, que no vaig conèixer, tocava el violí i mon pare sempre me’n parlava, me mostrava fotografies… i un dia que pujàrem al porxo, trobàrem el violí del padrí. Així va ser com vaig decidir que volia tocar-lo. És clar que aquell violí era massa gros per a mi, però va ser l’inici…

– Estudiares a l’Escola de Música de Pollença?
Al principi no, perquè mon pare feia feina a Inca i nosaltres vivíem allà. Per això, vaig començar a estudiar música a Selva. Llavors vaig continuar a Pollença, llavors sí. I, finalment, em vaig decidir per seguir estudis superiors de música al Conservatori de Palma.

– Quan Rafel Trias us va proposar participar en la part musical de Cadenes i grillons com reaccionares?
Tot d’una vaig dir que sí. Sempre m’ha agradat molt la composició i els arranjaments… per tant vaig acceptar sense pensar-hi gens ni mica.

– Tot i amb això les melodies són fetes per Rafel Trias?
Sí, de les cinc cançons de Cadenes i grillons, tan sols n’hi ha una de composada meva; les altres quatre estan fetes a partir d’unes melodies creades per en Rafel; que és una persona molt artista, perquè, a part d’escriure teatre, pinta (i ho fa molt bé), toca la guitarra i composa.

– Treballar d’aquesta manera ha estat positiu?
Probablement m’ha duit més feina que si hagués fet tota la composició jo sol, però ha estat molt guapo, perquè l’arranjament pot fer d’una mateixa melodia, dues cançons diferents. Però sí he hagut de fer molta feina d’escoltar i d’escriure, ja que, a vagades, na Immaculada cantava la cançó i me l’enviaven a través del mòbil, jo l’escrivia i d’aquesta manera anàvem fent… però ha estat molt guapo!

– Com es gesta la música d’una obra com Cadenes i grillons?
Aquesta vegada vaig demanar a Rafel Trias que em passàs tota la història de Cadenes i grillons, ja que fa dos anys ja vaig participar amb el grup Pollencí de Teatre amb els temes musicals que es posaven a l’inici i final, i als entreactes, i aleshores ho vaig fer sense saber res de l’obra i, és clar, no s’avenien gaire. Aquesta vegada no, aquesta vegada he llegit la història per assabentar-me bé del que anava i, a partir de les melodies, fer la meva feina amb consonància.

– Des de quan treballes amb aquesta feina?
El mes de gener em va passar les melodies i, des d’aleshores ençà, vaig fent-hi feina. Tanmateix, però, la meva feina no ha acabat, ara faig unes maquetes perquè els cantants pugui assajar i d’aquesta manera, quan s’ajuntin amb els músics vagi més rodat.

– La música serà en directe, qui se’n farà càrrec?
Els músics de Ballugall, reforçat amb un oboè i un piano. Els cantants, però, seran els actors de l’obra. Els músics de Ballugall ja hem començat a assajar, ja que molts són amateurs i cal fer molta feina per estar a punt a l’hora de començar els assajos conjunts.

– Parla’ns una mica dels temes musicals?
Dels cinc temes, només n’hi ha un de còmic, els altres quatre són diferents entre ells: n’hi ha un de molt agressiu, molt rítmic, mentre que els altres tres són més dins l’estil balada que canta l’enyorança, el desig…

– Estàs content?
Sí, estic content, perquè és una obra molt guapa i la part musicals sonarà diferent, perquè els instruments són diferents. Crec que pot sonar molt bé. D’entrada en comptes d’una orquestra clàssica com s’havien fet els musicals pollencins fins ara, serà una orquestrina de caira tradicional qui farà l’acompanyament musical. I això ja farà que soni diferent. A banda que serà una música més propera a la gent, un so dins l’estil musical modern amb guitarres elèctriques…

– Te fa ganes treballar en altres musicals?Aquesta ha estat la primera vegada que particip com a coordinador musical, en anteriors ocasions havia pres part com a músic, i és una feinada. Ara bé, si surt, sí. Si ho he d’anar a cercar, no ho faré, perquè sempre hi ha coses en marxa.

29total visits,1visits today

gif ANIMADO Volar-e