SA COSTERA

192
Preciosa imatge de les cristal·lines aigües de la Costera.

Tomàs Vibot

DADES TÈCNIQUES

Catalogació: Dificultat regular-baixa.
Durada: 4 h.
Terreny: Pista, camí de carro, de ferradura i tirany.
Municipi d’inici: Fornalutx.

Observacions: És una de les excursions més belles que es poden fer a Mallorca, amb un intens contrast entre muntanya i litoral de tramuntana. Per fer l’excursió amb el màxim gaudi cal tenir un entrenament mitjà ja que es tracta d’un recorregut llarg. A Bàlitx d’Avall hi podrem tastar un excel·lent suc de taronja, així com admirar l’estructura força curiosa i genuïna de les cases.

Aproximació
Iniciam aquesta clàssica ruta des del mirador de les Barques, al qual arribam mitjançant vehicle per la carretera de Sóller a Lluc (km 44’800) o bé a peu pel camí de la costa d’en Flassada des de la vila de Sóller. Hem de tenir en compte que si optam per aquesta darrera opció haurem d’augmentar en una hora i quart la durada total de l’excursió.

Itinerari

A la dreta del mirador, al costat d’una barrera, neix el camí de ferradura que comunica amb la vall de Bàlitx, perfectament senyalitzat. Els primers metres són en ascens per uns graons empedrats que delaten antigor. Més amunt el camí se suavitza, deixa de banda algunes petites propietats i travessa un portell amb barrera. En suau descens arribam a la pista que connecta amb les possessions de Bàlitx. Aquí hi ha la desviació que davalla a peu al port de Sóller.

Continuam per la pista cap a la dreta, en direcció Bàlitx d’Amunt. A l’esquerra podrem observar uns interessants marges de secà i a rere l’aspra cara del puig de Bàlitx. A l’altra banda ens acompanya una alta paret seca per damunt la qual guaita el puig de la Bassa, dit també de la Comuna (820 m).

PUBLICITAT

Ben aviat arribarem vora les cases de Bàlitx d’Amunt, amb la seva altiva i sòbria façana, damunt la qual hi ha una espadanya. Travessam a la nostra dreta el portell encaixat entre penyes i davant nostre se’ns obre la immensitat de la vall, amb la torre de na Seca i el marcat coll de Biniamar com a marc de fons. També es pot contemplar l’edifici de Bàlitx d’Enmig.

Continuam en davallada per la pista. En pocs minuts ens sortirà a la dreta, en un revolt, un altre tram del camí vell de ferradura, aquest en excel·lent estat de conservació. En pocs minuts arribarem a la font de Bàlitx, un idíl·lic racó marcat per l’alta mina de la qual neix una canaleta que aboca les aigües dins unes piques rodones, una de les quals d’una sola peça. Continuam pel camí de ferradura, que aviat ens deixa davant les cases de Bàlitx d’Enmig, en estat de ruïna.

Continuam per la pista en direcció descendent. Travessarem un altre portell amb un grellat al terra. Més avall assolirem una nova cruïlla, al costat d’una caseta que ens queda a l’esquerra. Cal posar atenció perquè aquí neix un altre tram del camí de ferradura, senyalitzat amb un cartell de fusta.

Ara el camí descendeix entre conjunts marjats de secà, amb alguns redols de gran qualitat constructiva. Més avall el camí dibuixa un seguit de marcats revolts entre abundosa vegetació. Entre la malesa podrem observar la magnífica arquitectura de les cases de Bàlitx d’Avall, amb la seva característica torre de defensa rodona. Finalment desembocarem un altre cop en la pista forestal, ja molt a prop de les cases.

Després de visitar el conjunt destinat a agroturisme, continuam per la pista en direcció el coll de Biniamar, el gran desnivell de l’excursió. Travessam el torrent de na Mora i iniciam l’ascens. En pocs metres caldrà posar atenció, ja que a la dreta torna a néixer un interessant tram de ferradura, conegut com na Cavallera, que ens evitarà un seguit quasi inacabable de revolts de la pista forestal. Aquest tram presenta un ferm empedrat en regular estat de conservació. A mesura que pujam, la visió de la vall de Bàlitx guanya en profunditat.

El camí de ferradura desemboca en la pista, a pocs metres del coll. El coll de Biniamar està coronat per la bastida d’un coll de tords. Iniciam la baixada en fort pendís a través d’un alzinar amb restes d’activitat carbonera. Més avall el pendís s’accentua, amb restes d’empedrat. Si anam en compte trobarem una curta drecera.

Aviat sobre un replà trobarem a la dreta la desviació que marca l’inici del camí de la Costera. A l’esquerra d’aquesta plana neix el camí de les cases de la Costera, ubicades sobre un dels llocs més remots de Mallorca.

Avançam. El camí és una de les delícies de tramuntana, entre la mar i els contraforts de la mola de Montcaire. Pocs metres més endavant podrem albirar cases de la Costera, rodejades d’un conjunt marjat ben oblidat. Més amunt, damunt la serra, la torre de na Seca.

Ara el camí no sofreix importants desnivells. Transcorre per damunt la faixa de la muntanya oferint una àmplia panoràmica litoral, amb la torre d’en Palou i l’agressiva costa d’Escorca al fons. Ens acompanya una vegetació composta per càrritx, argelaga, estepa blanca i algun pi que ha sobresviscut als diversos incendis de la contrada.

Uns vint minuts més endavant arribam a la baixada que condueix fins a la font del Verger o de sa Costera. És un tirany molt envaït per la vegetació que salva una davallada rosta. L’entrada al conjunt format per la font i la fàbrica es fa per un pontet que passa per damunt la canal plena de joncs que condueix l’aigua de la font al gran safareig que controlava el pas d’aigua a la turbina.

La font es troba a l’esquerra del conjunt. Surt a través d’una mina i després de passar per un pontet davalla fins botar dins la mar. A l’altra part, seguint les canals, s’hi troba l’edifici de la fàbrica d’electricitat.

Tornam al camí de la Costera, després de remuntar el caminoi que hem emprat per a la baixada. Una vegada assolit el camí de la Costera, continuam cap a l’esquerra en direcció Tuent. Els primers metres es mantenen sense gaires desnivells. Un cop ens hem apropat al morro del Forat, trobam una curta pujada que ens situa sobre el coll de na Polla. Un petit pinar ens dóna pas a una zona d’oliveres i, aviat arribam a les cases de Capapuig.

Només resta una ràpida i àgil davallada per un camí empedrat per arribar a les primeres construccions de Tuent, per la part del Vergeret. Resseguint les indicacions travessarem els camins de la urbanització fins a Tuent, punt final d’aquesta bella excursió.