QUINA ÉS LA SOLUCIÓ PER ALS FONDEJOS IRREGULARS DE LA BADIA DE POLLENÇA?

591
Foto: Facebook Podem Pollença

Fa temps que les aigües de la badia de Pollença són font constant de noticies. La creació d’una associació al Port de Pollença com es la ASDEPP (Associació per a la Defensa del Port de Pollença) que realitza analítiques periòdiques de les aigües de bany, i les constants denuncies d’abocaments als mitjans de comunicació, ha derivat en la creació comissions i l’inici de diversos estudis per analitzar les causes i la possibles solucions a aquesta contaminació.

Per una banda, hi ha les causes de difícil solució com la creació de platges artificials els anys 70 i 80 i la construcció d’un port esportiu que dificulta la circulació de l’aigua; i per altra, hi ha les causes que estan en vies de ser solucionades, com són els abocaments a causa del mal estat de les conduccions d’aigües fecals i pluvials. Una altra d’aquestes causes a les quals s’hi vol posar solució és la gran quantitat de barques fondejades de manera irregular entre la punta de l’Avançada i el moll del Club Nàutic. Aquestes embarcacions, velers i iots, estan amarrades a morts casolans, fets entre d’altres materials amb rodes plenes de ciment que es van arrossegant i desertificant el fons marí. Altres problemes que s’han anomenat d’aquest excés de barques, és que també eviten la circulació dels corrents i que en ocasions buiden les aigües fecals de les seves sentines molt a prop de la costa.

Imatge de satèl·lit on es poden veure els cercles sense vegetació que van creant els morts on estan amarrades les barques

L’associació ANA i la proposta de crear dues marines al Moll

Ara fa un any es va crear l’Associació Nàutica Albercutx (ANA), formada majoritàriament pels propietaris de les embarcacions que estan fondejades al mig de la badia. Aquesta associació es va crear amb la intenció de trobar un sistema per regular els fondejos que, per una banda sigui més ecològic, i que d’altra banda mantengui les embarcacions segures en cas de mal temps. En aquest punt cal recordar el temporal “Gloria”, que el gener del 2020 va deixar gran quantitat d’aquestes embarcacions encallades a les platges del Moll.

Esborrany de la marina que l’associació ANA va proposar construïr al final del passeig Colom
Esborrany de la marina que l’associació ANA va proposar construïr al costat de la piscina del Daina

La idea inicial quan es va fundar l’associació era crear un camp de boies que poguessin gestionar ells mateixos, però fa poques setmanes l’associació ANA va fer va fer públic un projecte presentat a l’Ajuntament que consistia en crear dues marines (dos sistemes de pantalans), una entre la piscina de l’Hotel Daina i el Club Nàutic, i l’altra arribant a la zona de la base militar. Els dibuixos d’aquest projecte es penjaren a la xarxa i reberen moltes crítiques per part del internautes i dels grups polítics a l’oposició a l’Ajuntament de Pollença.

PUBLICITAT

L’intent de posar dos pantalans flotants

D’altra banda, l’octubre del 2020 es va saber que l’Ajuntament de Pollença havia inclòs dins el projecte al qual sol·licita l’explotació dels diferents serveis de la costa del municipi, la creació de dos pantalans flotants per a 160 barques a la platja d’Albercuix, un a davant l’espigó de Can Franc, i un altre a devora l’Hotel Illa d’Or. Un projecte que va ser denunciat per l’ASDEPP.

Imatge del projecte presentat l’any 2015 per construir un pantalà flotant a la sortida del torrentó d’Albercuix. Un projecte semblant es vatornar a posar a sobre la taula el 2020.

Es comença a posar fil a l’agulla

El divendres 17 de setembre va tenir lloc una reunió telemàtica en la qual hi participaren representants de l’Ajuntament de Pollença, Ports IB, la Demarcació de Costes, Capitania Marítima i la conselleria de Medi Ambient tractar, entre d’altres coses, la qüestió dels fondejos. A la reunió es va arribar a una sèrie d’acords que sembla posaran fil a l’agulla definitivament a aquesta problemàtica. Segons ha explicat UMP (Unió Mollera Pollencina), partit que va participar a la reunió, Ports IB s’ha compromès a gestionar un camp de boies amb vigilància permanent. Per a pugui a dur terme aquesta gestió Demarcació de Costes cedirà les competències a Ports IB. Segons UMP encara s’ha de redactar un esborrany i han de tenir lloc més reunions per concretar com serà exactament aquest camp de boies.

D’altra banda, l’Ajuntament de Pollença ha fet públic un comunicat a través del qual aplaudeix la iniciativa i avança alguns detalls de com serà el camp de boies. Al comunicat s’explica que Bartomeu Cifre, batle de Pollença, ha declarat que és una iniciativa a la qual “donam suport, hi col·laboram i que aplaudim”, ja que permetrà “passar de 350 fondejos diaris a només 150 o, com a màxim, 200, que és el que marca el Pla Director de Ports de les Illes Balears que, en aquests moments, es troba en exposició pública”. Per a què puguin fondejar de manera regulada totes aquestes embarcacions s’ha proposat un sistema d’ancoratge ecològic que no degrada el fons marí.

L’opinió dels lectors

Ara bé, què en pensen els pollencins de tot això. Per mirar d’endevinar-ho a puntinformatiu.cat em creat una enquesta on posam a sobre la taula les diverses sol·lucions que s’han proposat al llarg del temps. Així plantejam la pregunta:

Com solucionaries la problemàtica de l’excés de fondejos irregulars a la badia de Pollença?

  • Construiria dues marines com les que proposa l’Associació Nàutica Albercutx. (Veure fotos a la notícia)
  • Instal·laria dos pantalans flotants com els que proposà l’Ajuntament en el seu moment.
  • Crec que la solució de Ports IB d’instal·lar un camp de boies amb ancoratges ecològics per donar cabuda a fins a 200 embarcacions, és la més adequada
  • Crec que crear un camp de boies amb fondejos ecològics i regulats es bona solució, però 200 places, me pareix un nombre excessiu. Jo no passaria de les 100 en cap cas.
  • Jo ho deixaria com està. Les barques fondejades no fan cap mal a la badia.
  • Cap barca enmig de la badia. El Port de Pollença té pantalans més que suficients. Qui vulgui tenir la barca amarrada al Moll que s’apunti a la llista d’espera de Ports IB, o que pagui el Club Nàutic.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
TOT MARCO digital
PUBLICITAT