POLLENSA. HOFBILD MIT PAYÉS (I)

619

Joan Martorell

Un experimentat muntanyista potser podria reconèixer el cim que guaita per damunt la teulada, però no és el meu cas. Tot i això, crec que puc afirmar que la imatge està presa a Pollença gracies a una pista molt aclaridora, el títol. Otto Wunderlich, autor de la imatge, va tenir el detall d’anomenar aquesta imatge “Pollensa. Hofbild mit payés”, que vol dir “Pollença. Imatge d’un pati amb pagès”. A banda d’això, és difícil fins i tot saber en quina dècada està presa. Aquest fotògraf, nat a Alemanya el 1886, es va establir a la península Ibèrica el 1913, i el 1917 va començar a fotografiar professionalment tot l’estat. Va comercialitzar àlbums, postals, llibres i va treballar per nombroses editorials i revistes de l’època. Les seves fotografies il·lustren enciclopèdies i llibres de text i actualment formen part de la Fototeca del Patrimoni Històric del Ministeri d’Educació i Cultura del Govern Espanyol. Segons la fitxa de la imatge a la web del Ministeri, l’original és una placa de vidre a la gelatina, procediment que ens situa a les primeres dècades del segle XX, però ja està, no tenim més dades. De fet, una escenografia com aquesta encara la podríem trobar avui dia. Un porxo de teules subjectat per una biga retorçada i parets cobertes de calç; una façana de pedra amb una gran heura que la cobreix parcialment; un xerrosc penjat de la paret i cossiols de cirerer de pastor, garballó, canyes… tot això encara ho podríem trobar alguna finca d’aquelles que encara no ha estat convertida en agroturisme o no ha estat reformada amb mobles d’Ikea per llogar a turistes.

Però sí que hi ha dos elements que ja no es poden trobar aquest any 2020. Un és la palmera, que segur que ja tindria les palmes caigudes a causa del becut vermell. L’altre, el pagès. Tot i que podríem vestir a qualsevol persona amb calçons de bufes, seria gairebé impossible aconseguir la mirada d’aquest home d’avançada edat, que mira a l’objectiu com qui veu passar un ca, tot i que possiblement mai havia vist un aparell com el que l’estava retratant.

Al final d’aquest article, que va ser publicat a la versió en paper del Punt Informatiu Pollença férem una crida per si algú reconeixia la casa i el personatge retratat. Pocs dies després la crida va fer efecte i es va resoldre el misteri. Però això ho contarem a la segona part d’aquest article…

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
TOT MARCO digital