PEL CAMÍ VELL DEL FAR A CALA MURTA

435
Platja de Cala Murta.

L’excursió que us proposam discorre per un tram de la península de Formentor seguint l’antic camí del Far, que enllaça el Far amb cala Murta.

Una aturada a la Creueta

Abans de començar l’excursió és recomanable fer una aturada al mirador de la Creueta. Des d’allà, la vista és excel·lent. D’una banda, hi ha la immensitat de la mar amb l’illot del Colomer en primer terme, la serra del Cavall Bernat, cala Bóquer. També es pot allargar la vista cap a la península de Formentor amb les muntanyes d’en Fumat, na Blanca o la propera Talaia d’Albercuix; o bé cap a terra endins amb el Port de Pollença en primer terme, l’Albufereta, el Puig, el Tomir i demés muntanyes de la Serra, el Pla amb la muntanya de Randa enmig…

Amb aquesta magnífica panoràmica, es poden recordar nombroses històries que han esdevingut per aquestes contrades aquests darrers segles: els atacs corsaris a Pollença, l’omnipresent Costa i Llobera, Adam Dielh i l’hotel Formentor, la carretera que feren els presos republicans, la talaia d’Albercuix…

El camí vell del Far

Així i tot, cal centrar-se amb el camí vell del Far que, amb un recorregut de quasi desset quilometres, uneix el Far de Formentor amb cala Murta. Avui us proposam recorre’n la meitat.

PUBLICITAT

A mitjan segle XIX les autoritats van considerar necessari la construcció d’un far per a la guia de la moderna navegació marítima al Cap de Formentor. Així, abans d’envestir l’obra, fou necessària la construcció d’un camí per portar-hi els materials a lloms de bísties. L’indret més proper i apte era la petita cala Murta, protegida dels vents i dels forts temporals de Tramuntana dins la badia de Pollença. Les obres del camí començaren el 1857 i duraren fins a finals de 1859. Seguidament, l’enginyer Emili Pou donà el sus per les obres del Far que duraren de 1860 fins a 1863.

El camí del Far fou utilitzat durant quasi cent anys per ésser l’única via d’accés terrestre fins a l’isolat Cap. El 1951 es deixà d’utilitzar en inaugurar-se la carretera nova que, des de l’hotel Formentor, arribava al Far. De llavors ençà, l’antic vial es convertí en ruta d’excursionistes. Poc a poc el camí s’ha anat degradant amb nombrosos esboldrecs.

Des de les cases de cala Murta

L’excursió s’inicia des de vora les cases de cala Murta. S’ha d’anar per la carretera fins en haver travessat el túnel. En haver-lo travessat, bé sigui passant per damunt la boca o bé un centenar de metres més endavant, cal agafar muntanya amunt en direcció al coster. No hi ha camí. Abans d’arribar a la paret, trobarem les restes del camí del Far, que s’ha de seguir en direcció a ponent, cap a un coll proper, on s’arriba en un quartet de pujada.

El coll de la Creu

Just abans de l’arribada es localitza perfectament el trajecte del camí que, des de baix, no es veu tan fàcilment. Aquest coll s’anomena el coll de la Creu (238 metres), perquè, a les roques, hi ha una creu feta pels constructors del camí que el marcaren per ésser el punt central del trajecte entre cala Murta i el Far. A partir d’aquí i fins al final de l’excursió, el camí és ben clar i no té pèrdua.

Cinc minuts després del coll de la Creu i cap a la dreta es troben unes fites per a les persones que vulguin pujar al cim de la propera muntanya d’en Fumat. L’ascens s’ha de fer seguint les sibil·les per un tirany bastant dret que puja cap al punt geodèsic en uns vint minuts.

En Fumat

Des del cim d’en Fumat (334 metres), es pot contemplar una excel·lent panoràmica cap a la tramuntana, amb Cala Figuera en primer terme i el cap de Catalunya, o bé cap al migjorn amb el cap de Pinar i la Talaia d’Alcúdia de fons; o la vista de la zona de Formentor, amb les cases de Cala Murta en primer terme, les cases Velles de Formentor una mica més a lluny o la talaia d’Albercuix.

Aquest indret és ideal per fer una berenada, si ja no s’ha fet abans; entre garballons, carritxeres i mates s’hi poden veure diverses espècies d’aucells.

La baixada cap al camí es pot fer pel mateix tirany que s’ha emprat per pujar. Des de la zona del coll de la Creu el camí anirà baixant i pujant cap a un altre coll, el de la Bretxa, al que s’hi arriba en devers una horeta.

En primer lloc el camí va baixant fins topar amb la torrentera del torrent de les Agulles que desemboca a cala en Gossalba, una altra cala verge de la contrada, però que per terra és de difícil accés.

Després de la davallada comencen les voltes de pujada fins a la Bretxa, on els constructors del camí s’obriren pas a base de barrobins per poder tallar la roca i obrir el pas que en aquest lloc és una mica aeri.

Cap a cala Murta

L’excursió continua pel camí Vell en direcció a cala Murta, a la qual s’hi arribarà en una horeta més.

L’itinerari és clar, no té pèrdua i va fent ziga-zaga per entre les carritxeres, primer, i el pinar, en les proximitats de la Cala. Els darrers metres del camí són interromputs per una requilla que tanca el xalet, l’únic que hi ha. Aquest camí públic com d’altres de la Serra és tancat al pas de la gent, un fet que hauria de ser subsanat per les autoritats quan abans millor.

Des de la platjola, per tornar cap als cotxes, s’ha de seguir un camí de terra que en vint minuts dur fins a les cases de Cala Murta. A la bifurcació que trobarem durant el trajecte s’ha de seguir el camí de la dreta el que es nota que està més transitat.

A les cases de cala Murta, propietat de la Fundació Rotger Villalonga, a més d’ésser un indret de gran bellesa i repòs, hi ha diverses zones ben interessants: la capella, beneïda el 1944, on hi ha la Mare de Déu de Formentor, i la sala-museu on s’hi troba tot un seguit d’elements relacionats amb el poeta Miquel Costa i Llobera; no gaire lluny hi ha un bust del poeta on s’hi fa la diada poètica i lúdica en honor de Costa.

Vista del Cap de Formentor des d’En Fumat.