“NO SABEN PERDRE”

Els que sempre han manat varen perdre i no han pogut esperar que hi torni haver eleccions, perquè “no saben perdre, no saben perdre, no!”, esclata en un atac de ràbia la narradora de Por (tragicomèdia en dos actes), el muntatge teatral que la companyia La Reforma ha fet a partir del conte “El pou cec” d’Antoni Mus amb dramatúrgia i direcció d’Antoni Rosselló.
Vagi per endavant el meu respecte per aquells que hi perderen la vida o la salut, aquells que patiren penes de presidi i/o de repressió, perquè tant ells com les seves famílies són els autèntics herois.
Tanmateix, però, el drama més estès del franquisme va ser (i, com que encara és una ferida oberta, és) la por; la por d’aquells que confiaren en les idees per canviar el món, d’aquells que, amb el seu vot, sufragaren la República i naufragaren dins el pànic des que esclatà el moviment fins que moriren. Per als que confiaren en la força de les majories, que cregueren en el progrés, que defensaren valors com l’educació, la igualtat, la justícia, el respecte… perdre la llibertat va ser una mort en vida. Les idees quedaren dins el silenci i s’ofegaren dins la por eterna, la por que s’enquistà en un no viure.
L’argument d’Antoni Mus és fidel a aquesta realitat silenciada pels que la patiren i pels qui l’exerciren, i La Reforma en fa una versió teatral de categoria: teatre dins el teatre, vida dins la vida, por dins la por.
La posada en escena és brillant. Els actors broden els seus papers, uns papers que, de manera gairebé imperceptible, els transformen en personatges fins a esdevenir persones, persones humanes que, de mica en mica, ens contagien aquella por, aquella por que es va estendre com taca d’oli pels cossos de qui, com en Tomeu (el protagonista representat per Salvador Miralles), creien en el progrés i també d’aquells altres que, com la seva dona (la narradora, la dona que estima l’home tant o més que la pròpia vida, representada per Joana Sureda), l’existència els va girar l’esquena.
Arribats a aquest punt, vull destacar que, a més d’una molt bona interpretació, el personatge de l’esposa, tendra i innocent, em despertà emocions intenses i em va remetre a dues realitats. D’una banda, ella simbolitza el model de dona mallorquina per excel·lència, creuosa i servicient; que no diu res, però no calla; aparentment ignorant, però dotada d’una vivor natural… I, de l’altra, dibuixa un comportament col·lectiu amb segell genuïnament mallorquí: individus conformistes, resignats a l’ordre establert, sense cap voluntat ni una de canviar res ni ningú; éssers dòcils i submisos que sustenten la massa.
Per acabar, el tercer actor (Sebastià Adrover) és un comodí versàtil que tant es pot ocupar de controlar el so com de moure una tramoia tan simple i depurada que agafa connotacions també simbòliques (tot està a la vista, tot és evident), com pot representar el sens fi de soldats que desfilen per ca na Miloca, com donar vida a aquesta veïnada del número 37 que ven favors, o envestir els petits personatges que se succeeixen dins la casa quan la desgràcia és consumada.
Tot plegat fa por, fa molta por… i, tanmateix, no és ni una mil·lèsima part de la porada que sentiren els nostres avantpassats, la por que els obligava a callar, a amagar uns ideals tan justos com respectables, però sobretot respectuosos. Però d’això només en saben els que creuen en les idees i, en conseqüència, saben respectar tant les pròpies com alienes, i és aquí quan la vídua del pobre Tomeu, posa el dit dins la nafra: “Aquests no saben perdre, no saben perdre, no!”.
Efectivament, aquells d’abans, com aquests d’ara, no saben perdre i, per recuperar el poder que perderen a les urnes (símbol suprem de la democràcia), són capaços de tot: fins i tot de no respectar allò més preuat de les persones: la Vida.
Per tot això, vull demanar públicament que Por arribi a Pollença, perquè aquesta por també la patiren els pollencins i ja passa d’hora de ser dit, fa temps que aquest secret confiat per la parella de protagonistes a les estrelles, la lluna i el mar, s’hauria de saber.

Eva Cerdà

71total visits,1visits today

gif ANIMADO Volar-e