NINGÚ NO ESTÀ FORA DE PERILL D’AQUESTA PANDÈMIA GLOBAL: ENS HEM DE PROTEGIR AMB MÉS HIGIENE I MILLOR CONTROL

455

Joan Carles March, metge especialista en Medicina Preventiva i Salut Pública

Ningú no està fora de perill de la pandèmia global per coronavirus, independentment del seu lloc de residència.

I si es prenen tot tipus de mesures a Espanya, Itàlia o altres països, no és només per protegir-nos a cadascun del coronavirus, sinó especialment per protegir les persones vulnerables i especialment perquè els sanitaris no se saturin ni emmalalteixin i puguin curar i cuidar totes les persones malaltes.

La millor manera de prevenir la malaltia és evitar l’exposició a aquest coronavirus COVID-19. Les mesures preventives quotidianes per ajudar a prevenir la seva propagació inclouen:

PUBLICITAT

⁃ Rentar-se les mans freqüentment amb aigua i sabó durant 40 segons com a mínim, especialment després d’anar al bany, abans de dinar i després de sonar-se el nas, tossir o fer atxems.

⁃ Si no es compta amb aigua ni sabó, es pot fer servir un desinfectant de mans que contingui al menys un 70 per cent d’alcohol.

⁃ Rentar-se les mans sempre amb aigua i sabó si estan visiblement brutes.

⁃ Evitar tocar-se els ulls, el nas i la boca.

⁃ Cobrir-se el nas i la boca amb un mocador d’un sol ús en tossir o esternudar i després tirar-lo als fems.

⁃ Netejar i desinfectar els objectes i les superfícies que es toquen freqüentment, usant un producte comú de neteja d’ús domèstic o tovalloleta, o amb lleixiu.

⁃ Evitar el contacte proper amb persones malaltes.

⁃ Quedar-se a casa si s’està malalt.

Per tant, hem de reduir la velocitat de contagi. I sobretot, és fonamental que el nostre sistema sanitari no es col·lapsi, sobretot les UCI, que ja estan molt saturades.

Per això, hem de respectar totes les mesures de contenció, de quarantena, d’aïllament que ens recomanin les autoritats sanitàries. I hem de tenir seny i autolimitar els contactes.

I tot ve perquè el coronavirus és un virus nou i la ciència en sap molt poc encara, a pesar que fa tres mesos que les infeccions es multipliquen arreu del món. Per tant, no és fàcil predir què pot passar.

El coronavirus és bastant més contagiós que el grip, entre altres coses potser perquè mal que bé contra la grip tenim alguna cosa d’immunitat passada, però davant d’aquest virus estem totalment inermes. Com altres coronavirus, el coronavirus és un virus procedent d’una altra espècie que ha adquirit la capacitat d’infectar a persones.

Hi ha dos precedents d’epidèmies greus causades per coronavirus:

  1. la SARS (síndrome respiratòria aguda greu), que va causar més de 8.000 casos i gairebé 800 morts en 2002 i 2003,
  2. i el MERS (síndrome respiratòria de l’Orient Mitjà), que ha causat uns 2.000 casos i unes 700 morts des de 2012.

Els signes habituals de la infecció inclouen símptomes respiratoris, febre alta, tos i dificultat per respirar, dispnea amb sensació de fatiga. En casos més greus, la infecció pot causar una pneumònia mortal.

El fet que els principals símptomes siguin respiratoris fan pensar que la principal via de contagi, encara que no necessàriament l’única, és respiratòria. Es creu que el virus es propaga principalment:

  • Entre les persones que tenen contacte proper entre elles (d’aquí que es recomani mantenir una distància de més d’un metre entre persones).
  • Mitjançant gotetes respiratòries que es produeixen quan una persona infectada tus o esternuda.
  • Aquestes gotetes poden arribar a la boca o el nas de les persones que es trobin a prop o possiblement entrar als pulmons en respirar.

A més, podria ser possible que una persona contregui el COVID-19 al tocar una superfície o objecte que tingui el virus i després es toqui la boca, el nas o possiblement els ulls, encara que no creu que aquesta sigui la principal forma en què es propaga el virus. Podria ser possible que hi hagi propagació abans que les persones presentin símptomes.

Una persona que estigui malalta i mostrant símptomes de COVID-19 pot propagar la malaltia als altres. Per aquesta raó, es recomana que aquests pacients siguin aïllats a l’hospital o a casa fins que estiguin millor i ja no representin un risc d’infecció per a les altres persones, segons els professionals sanitaris.

Per viure millor aquests dies, alguns consells:

L’impacte psicològic de la quarantena és ampli i pot durar. Això no suggereix que la quarantena no s’hagi d’utilitzar; els efectes psicològics de no complir la quarantena i permetre que la malaltia es propagui podrien ser pitjors. Si la quarantena és essencial, és important que es prenguin totes les mesures per garantir que aquesta experiència sigui el més tolerable possible per a les persones.

Això es pot aconseguir:

  1. Dient-li a les persones el que està succeint i per què
  2. Explicant quant de temps continuarà
  3. Proporcionant activitats significatives perquè realitzin mentre estan en quarantena
  4. Proporcionant una comunicació clara
  5. Assegurant que els subministraments bàsics (com aliments, aigua i subministraments metges) estan disponibles i
  6. Reforçant la sensació d’altruisme que les persones haurien, amb raó, sentir.

Perquè la convivència familiar vagi bé, estant més temps junts:

  1. Cal posar-se d’acord en espais
  2. Cures personals
  3. Rentat de mans amb freqüència
  4. Rentat de zones tocades habitualment i
  5. Cobrir-se amb mocadors d’un sol ús o amb el colze flexionat en tossir.

Els estats d’ànim de la ciutadania són en aquests moments com un polvorí. Cada persona les manifesta a la seva manera.

És bàsic centrar-se en el moment present, gestionar de manera adequada la incertesa i la confusió, davant el desconeixement i l’aparició d’informació contradictòria, trencar la situació d’indefensió, perquè com més gran és el desconeixement i la sensació de descontrol, més temem el que pot arribar a succeir, a més de superar la soledat, sentiment que es dispara.

Com ens organitzem?:

  1. Seguir una rutina
  2. Respectar els espais comuns
  3. Aprofitar el temps (no estar tirats tot el dia, perquè no podem sortir)
  4. Emprendre tasques pendents
  5. Fer servir de manera adequada les noves tecnologies, sense estar-hi enganxats
  6. Tenir cura amb la gent gran i amb els petits
  7. DONANT SUPORT a ALTRES I donant-nos suport a nosaltres mateixos DURANT aquesta CRISI.
  8. Fent activitat físic i mental
  9. I essent POSITIUS i amb molt d´ànim
  10. I amb el sentiment que això que feim ho feim per als altres: SOLIDARITAT

Junts, amb força, a casa perquè #Joquedacasa i amb tota la higiene possible.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT