MAR NICOLAU, “COM MÉS COMERÇOS FACIN UNA GESTIÓ PROFESSIONAL DE LES XARXES SOCIALS, MÉS FORÇA PODREM FER DAVANT LES GRANS COMPANYIES”

1588

Mar Nicolau és una inquera que es confessa filla, neta i germana de comerciants. A més, és la presidenta de l’associació empresarial Activa’t Inca i des de fa quatre anys té la seva pròpia empresa de comunicació. La seva experiència a les xarxes i el seu vincle amb el món empresarial la va empènyer a voler ensenyar a petits i mitjans empresaris en el que ella considera de vital importància per a les pimes del segle XXI. Ha impartit cursos a molts pobles de Mallorca i ara, que ha de venir a Pollença, hem volgut que ens posi al dia d’aquest món per alguns tan inintel·ligible.

  • Com definiries exactament la teva feina?Tenc una agència de comunicació i el que feim és la gestió de la comunicació general tant a petites i mitjanes empreses com a institucions. Clar, aquesta gestió de la comunicació avui dia no s’entén sense una gestió estratègica de les xarxes socials.
    Antigament ens deien community managers, que va ser el primer nom estrany que ens varen posar, però el que realment feim són estratègies de comunicació a mitjans electrònics.
  • Com començares dins aquest món?
    Jo venia del sector comercial, on sempre havia tocat el món digital. Vaig ser delegada a Balears d’Infojobs. Després vaig dirigir altres portals de la mateixa cadena, com Fotocasa, Segundamano, Cochesnet, etc. Clar, en aquell temps encara no fèiem xarxes socials, però em vaig anar formant en moltíssimes coses i em vaig anar introduint en el tema. Ara fa quatre anys que vaig voler convertir-me en emprenedora i muntar la meva pròpia empresa. És clar, ara pas més pena que abans… coses de ser autònom.
  • Perquè començares a fer cursos per a comerciants?
    Amb la formació que jo havia tingut la sort de tenir, pensava que ho havia de transmetre als comerciants, perquè veia que aquest tipus de formació mancava al petit comerç. Vaig començar a impartir cursos de manera experimental de tot allò que havia après adaptat al llenguatge del petit comerç, a Inca. A partir d’aquí ja em varen començar a cridar de molts altres llocs.
    M’he adonat que molts comerciants han tingut una mala experiència a les xarxes socials. Ho han intentat gestionar ells mateixos i no han venut res, que al cap i a la fi és el que cerca el comerciant. Per això acaben pensant que és una pèrdua de temps. Per això als cursos el primer que feim és explicar el que passa a les xarxes socials, de quina manera poden ser útils al negoci i totes les opcions que tenen al seu abast.
  • No és contraproduent per tu ensenyar una cosa a la qual et dediques professionalment?
    Tot al contrari. Un dels serveis que donam als nostres clients és formar-los i acompanyar-los en el maneig de les xarxes. Creim que dins un petit comerç cada dia passen moltíssimes coses que s’han de poder contar a les xarxes, i això és una tasca que ha de fer el mateix comerciant. El cost que suposaria a un petit comerç tenir una persona assalariada només per fer la gestió de xarxes no és viable. Aleshores el que feim és ensenyar a prescindir d’aquesta persona, però que se sentin acompanyats al mateix temps. De fet, volem pensar que com més comerços facin una gestió professional de les xarxes més força podrem fer davant les grans companyies.
  • Fins a quin punt és important una bona gestió de les xarxes socials per una tenda de roba o un bar, quan el seu client està al cap de cantó?
    Primer de tot, el fet que estiguis a les xarxes socials et permetrà saber el que la gent opina de tu, és a dir, monitorar el funcionament del negoci. Pots xerrar amb els teus clients i fidelitzar-los. Es poden fer sinergies amb altres empreses, intentar vendre més o donar a conèixer altres productes. Amb les xarxes socials pot mostrar-li a un client habitual que tens productes que potser ell no coneixia.
  • Vendre on line és possible per a un comerç local?
    De fet hauria de ser la següent passa. Cada vegada tenim menys temps per anar al petit comerç. Nosaltres hem fet enquestes a diferents llocs i hem detectat que hi ha molta gent a la qual l’horari laboral coincideix amb el del petit comerç. Aleshores si el petit comerç començàs a fer inversió en tenir un altre petit comerç a la web, notarien un increment en clients i vendes.
  • Què és Google Bussines?
    És una de les eines de l’univers Google que ens facilita molt la gestió del nostre negoci. Google Bussines fa que la gent pugui trobar fàcilment el nostre negoci a la web. Amb aquesta eina podem geolocalitzar el nostre negoci, podem tenir fotografies i vídeos del comerç i ens permet comunicar-nos amb els clients. Podem tenir una fitxa amb els horaris i els clients també poden deixar ressenyes i crítiques. Així, si qualcú cerca el nostre negoci pel nom o pels productes que venem, ens podran trobar fàcilment. Si per exemple jo venc per Pollença i tenc una avaria al meu cotxe, el primer que faré serà escriure a Google “taller Pollença”. Si un taller no té una fitxa amb Google Bussines, ja no sortirà.
  • Cada xarxa té un ús i un client, no?
    Twitter és més per notícies, més ràpides. Els polítics l’usen molt i funciona molt bé per contar esdeveniments. Facebook és més usat per gent de mitjana edat. Els joves se n’anaren de Facebook perquè no volien estar al mateix lloc que els seus pares, i anaren a altres xarxes com Snapchat i Instagram.
  • Quina és la xarxa que més despunta ara?
    Instagram, és una xarxa on la gent s’hi troba molt a gust, perquè no hi ha discussions, com a Facebook. A Instagram tot és molt meravellós, potser és més fals, però a la gent li agrada així. A més, les edats estan augmentant, i cada vegada hi ha més persones a partir dels 35 anys.
    Però hi ha moltes altres xarxes. Una xarxa que molta gent no considera que sigui una xarxa social, però que és molt útil per als comerciants, és WhatsApp. Sempre que tenguis la llei de protecció de dades ben implementada, pots avisar als clients que hi ha noves promocions, ofertes, horaris, etc.
  • Què és el primer que s’ha de fer per gestionar correctament les xarxes socials?
    El més important de tot és conèixer el nostre client. Totes les grans empreses coneixen molt bé el seu target, però el petit comerç no ho fa mai. Després, a partir de saber com són els nostres clients podem començar a mirar a quines xarxes volem estar. No és necessari estar a totes.
  • Com podem usar Facebook per fer negoci?Habitualment la gent tél ‘experiència d’usar Facebook en l’àmbit personal. Per això ens trobam moltes empreses que estan fent la gestió de Facebook mitjançant un perfil personal, en lloc d’una pàgina, per la qual cosa es perden tota la part d’estadístiques i no coneixeran mai l’usuari al qual arriben.


    Al curs ensenyam també com monitorar, programar, quin tipus de continguts fer, com fer publicitat, etc. El curs de Facebook és més tècnic. També ensenyam petites coses com per exemple publicar en tres idiomes.

  • Instagram, té un funcionament completament diferent, no?
    Tot i que funciona diferent, es pot administrar des de Facebook, ja que pertanyen a la mateixa empresa. Un poc el que feim al curs és inter relacionar les dues xarxes, ensenyar com conèixer l’audiència de totes dues. Tot i que les publicacions han de ser diferents, sí que la base del contingut pot ser similar. També al curs ensenyam exemples de petits negocis que estan fent coses molt interessants amb bons resultats.
  • Supòs que és més important donar un contingut interessant que no publicitat a les xarxes?
    Evidentment, al cap i a la fi les xarxes estan fetes per relacionar-nos. El comerciant té tendència a fer publicitat i això està molt bé, però té molt poc recorregut. Necessitam saber quines són les coses que mouen als nostres clients i oferir aquests continguts d’acord amb aquesta premisa. Hi ha petits comerciants que han començat a fer tutorials des de la seva tenda, coses tan senzilles com per exemple ensenyar a fer un nus de corbata. Aquestes coses et poden donar molta difusió i seguidors, cosa que amb la publicitat sola no tindràs.
  • És necessari comptar amb un professional, encara que el negoci sigui petit?
    Si poses uns objectius clars, sí. Ens hem trobat molts comerciants que han volgut comptar amb un professional, però no han posat objectius, ni quantitatius ni qualitatius. Si comptes amb un professional, és una inversió que ha de tenir un retorn. Jo ho dic sempre, si inverteixes deu, aquests deu han de tornar. En quants de mesos? Això ho has de pactar amb l’empresa que contractis. Igual que qualsevol altra inversió en publicitat.
  • La feina del social media ha evolucionat molt en molt poc temps i ara sembla estar molt de moda…
    És una feina que fa deu anys ni tan sols existia. Quan vaig a conferències on hi ha gent jove sempre es diu: “la meitat dels que sou aquí fareu una feina que encara no existeix”. I això a mi m’ha passat. Quan jo feia batxiller i la carrera, ningú em va dir que existiria la feina que faig ara. Per això és important estar actualitzat, assistint a cursos, conferències, etc. Molta gent m’ha dit que la seva empresa no creia en les xarxes socials, però després de veure l’opinió de la gent a les xarxes han canviat.
  • Els nins d’ara tots volen ser youtubers…
    Sí, perquè qualsevol jove pot agafar una càmera i des de casa fer qualsevol tonteria i tenir milers de seguidors. Jo no tenc res a dir d’ells, perquè la veritat és que he vist com un influencer es posa unes sabates d’una tenda determinada i el servidor del comerç es penja pels milers de visites que rep després que es publiqui el vídeo.
  • Però sí que hi ha intrusisme en la teva feina…
    El que sí que hi ha és el que anomenam “cunyaiti managers”. El típic amic o familiar que fa qualsevol barbaritat a la xarxa i ja pensen que és una gestió professional. El que nosaltres intentam, en la mesura que el client ens ho permet, acostumar-lo a les xarxes, marcar uns objectius, fer una feina amb un retorni veure de quina manera es pot tenir una web professional.
  • Ho paga tenir una pàgina web, podent posar de manera gratuïta la nostra informació a Google Bussiness, Facebook, etc.?
    Sí, perquè la pàgina web és l’única cosa que realment tendrem en propietat. Al final, totes les altres coses són eines per arribar als nostres clients i posicionar la nostra web. La web és l’única cosa que és 100 per 100 nostre, totes les altres coses són de tercers que ens ho cedeixen. La teoria diu que la gestió professional l’hem de fer a la nostra web i difondre-la per tots aquests canals.
  • Primer començarem amb pàgines web estàtiques, després va venir la web 2.0, ara estam amb tot això de les xarxes… Cap on anam?
    No ho sé. Nosaltres som els primers que estem sobrepassats. Estem en un moment on tot canvia tan aviat que és impossible fer un pronòstic. El que sí sé, és que parlant del món comercial, hem d’intentar estar informats del lloc on es troben els nostres clients.

Trobareu més informació sobre els cursos de formació per a comerciants a la pàgina web de l’ajuntament de Pollença o cridant a l’Àrea de Comerç al 971 86 74 04.

gif ANIMADO Volar-e