LES PERES DE SANT JOAN (1)

117

Les peres són originàries d’Àsia, des d’on passaren a cultivar-se al Mediterrani Oriental i, posteriorment, també a l’Occidental. De fet, popularment, es comenta que les peres de Sant Joan són originàries de Mallorca, País Valencià i Catalunya, des d’on s’estengué el seu conreu cap a altres zones d’Europa.

La pera de Sant Joan és una pera primerenca i petita, que madura al voltant del dia d’aquest Sant (24 de juny). Per més que el solstici d’estiu va començar aquest dissabte 20 de juny, a les 22 hores i 44 minuts, les peres de sant joan són petites i refrescants com les fuites del tram final de la primavera (cireres, albercocs o peres de Sant Joan, que també s’anomenen peres Castell).

Peres i prunes de Sant Joan. Foto: Daniel Climent.

L’especialista en etno botànica i professor de Ciències de la Natura, Daniel Climent, ha estudiat aquestes varietats de peres comentant que n’hi ha moltíssimes castes, però les santjoaneres pertanyen a l’espècie botànica Pyrus communis. Hi ha una gran quantitat d’híbrids la diversitat genètica de les quals s’ha incrementat al llarg del segles a mesura que les primitives formes cultivades en la Mediterrània oriental es van desplaçar cap a l’occident i van contactar amb plantes nadiues del mateix gènere, però de diferent espècie i més agrestes, i així la diversitat de formes cultivables es va disparar.

PUBLICITAT

Les peretes de Sant Joan de color verdós i grogós, mantenen l’equilibri entre els refrescants àcids i la dolçor dels sucres en què paulatinament es transformen fent de la santjoanera un plaer digne de ser assaborit.

La descripció d’aquesta fruita saborosa diu que “la perera que fa aquestes peres és un arbre vigorós que produeix peres menudes de color groc verdós clar amb tint vermell a la banda on li pega el sol, que fan uns 4 centímetres de llargada amb un diàmetre de 3 centímetres. L’arbre floreix entre març i abril (com la resta de les varietats de pera) i els fruits maduren entre mitjan juny i principis de juliol. La seva polpa és blanca i cruixent. S’acostumen a menjar amb la pell. Com a inconvenient té que es torna fàcilment loca (obscura per dins) i, per tant, no resisteix la conservació.

Arbre de peretes de Sant Joan. Foto: Daniel Climent.

Totes aquestes peretes i les variants intermèdies tenen en comú que floreixen per l’equinocci primaveral, fent unes flors bellíssimes i perfumades de pètals blancs que contrasten vivament amb els estams d’antenes rosades que envolten un pistil més discret. Però més enllà de les semblances, el sabor i la textura no són iguals: més refrescants i fermes les verdes, dolces i toves les grogues, granuloses i un punt aspres les de la galta roja i les sarmenyes.

La polpa de la pera és dura i molt àcida o astringent quan encara és verda; quan madura, s’estova i endolceix. Quan és la temporada, que és curta, entorn de la festa del sant Baptista.

PUBLICITAT

La pera és una fruita amb efecte saciant a causa del seu contingut en fibra. Per tant, és estupenda per a les persones que volen perdre pes. És una fruita amb acció antiinflamatòria i hidratant. També són un remei natural per als casos de diarrea.

D’esquerra a dreta, peretes groges, de galta roja (o de Sant Pere) i sarmenyes, diferents tipus de les anomenades de Sant Joan. Foto: Daniel Climent.

Les peres ajuden a mantenir un trànsit intestinal regular i combatre el restrenyiment. Tenen un efecte molt positiu sobre la flora intestinal i, quan es pateixen males digestions, la pera pot ser una ajuda, i si es preparen al forn encara millor.

Contribueix a combatre la retenció de líquids a causa de la seva acció diürètica. i és un dels aliments que es recomanen per a les persones amb gota a causa del poder de la pera per dissoldre i eliminar del cos l’àcid úric.

La pera és una fruita excel·lent per a persones amb diabetis tipus II. També per a les que tenen tensió arterial alta o hipertensió.

La fibra soluble de les peres contribueix a absorbir el colesterol, perquè pugui ser eliminat.

PUBLICITAT
TOT MARCO digital
PUBLICITAT

La pera aporta a l’organisme nutrients com: les vitamines A, I, C, B, calci, potassi, ferro, fibra, bor, iode, pectina, beta carotens, hidrats de carboni, antioxidants, àcid fòlic.

PUBLICITAT