LES ESCOLES DEL MUNICIPI PREPARADES I OPTIMISTES DAVANT L’INICI DE CURS

280

Els Centres d’Educació Infantil i Primària (CEIP) del municipi de Pollença estan preparats per començar el curs 2020/21. Des de les directives, encaren aquest insòlit curs amb optimisme i il·lusió de tornar a les aules.

El nombre d’alumnes d’educació infantil i primària per aquest curs 2020/21 és de 1.326 alumnes. Cada centre ha publicat els plans de contingència i altres pautes per afrontar aquest inici de curs marcat per la situació sanitària del coronavirus. Per això, alguns alumnes s’incorporaran a les aules de manera esglaonada, per accessos diversos i sempre seguint un estricte protocol sanitari per evitar contagis de covid-19.

Fet i fet, aquests dies i amb la incertesa que impregna la vida des que es va declarar la pandèmia, es tanca definitivament el curs 2019/20, el darrer trimestre del qual es va fer des de la distància del confinament. Enrere queda també el mes de juliol, quan el professorat va haver de treballar de valent per poder organitzar el retorn a les aules a partir de tres hipotètiques situacions. Sigui com sigui, amb les aules plenes d’infants, la buidor dels edificis adaptats a les mesures sanitàries no faran tant feredat. Els inicis tenen aquestes coses, tot comença i tot està per endavant.

CEIP Joan Mas: fins al darrer racó

Al CEIP Joan Mas, s’ha ocupat gairebé fins al darrer racó per acollir els 415 alumnes que, aquest curs 2020/21, faran educació infantil o primària a aquest centre. Els alumnes d’infantil començaran el curs dia 10 de setembre; els de primer, segon i tercer de primària, dia 11 de setembre i els de quart, cinquè i sisè de primària, dia 14 de setembre.

PUBLICITAT

Els alumnes d’Educació Infantil es reparteixen en dues línies com els de primer i segon d’Educació Primària. A partir de tercer, però, les aules es desdoblen en tres per poder complir ràtios i distanciament entre l’alumnat. Per aquesta raó, a excepció del menjador i alguns despatxos, s’han habilitat tots els espais com a aules.

Les entrades i sortides es faran de manera esglaonada amb un marge de 10 minuts entre grups. A més a més, segons el curs, els alumnes tenen un accés assignat. En aquest sentit, els alumnes d’infantil entraran per la porta d’infantil; els de primer cicle de primària (primer, segon i tercer), per la porxada i els de segon cicle de primària (quart, cinquè i sisè), per la porta principal.

Per poder sortir al pati, s’han fet dos torns i, a més a més, s’ha parcel·lat el pati en zones. Al pati d’infantil, els alumnes d’A sortiran al primer torn i els alumnes de B, al segon. A primària, els alumnes de primer fins a tercer sortiran al primer torn i els alumnes de quart fins a sisè al segon torn.

Cada grup tendrà la seva parcel·la. De moment i perquè els al·lots s’organitzin sobretot a l’hora d’entrar i sortir, aquesta parcel·la serà estable. Més endavant, quan tot estigui controlat, aniran rotant.

Pel que fa al servei de menjador, des del CEIP Joan Mas, consideren que aquest pot ser el principal escull aquest curs. I és que aquesta escola és on hi ha més alumnes que fan ús d’aquest servei. De moment, estan a l’expectativa de veure com funcionarà.

Pel que fa al professorat i a l’espera que demà arribin els nous mestres concedits per afrontar la situació derivada de la pandèmia, la directora del CEIP Joan Mas, Lema Crespí, comenta que pateix una mica, perquè “tenim alguns professors de risc i no sabem què pot passar si han de ser substituïts”. I és que aquets curs 2020/21, “tots els professors són tutors” senyala Crespí.

CEIP Costa i Llobera: atenció emocional

Al CEIP Costa i Llobera, 202 alumnes començaran el curs 2020/21 amb alguns cursos desdoblats, motiu pel qual “vetlam per la part emocional. Per això,  una part dels alumnes dels grups desdoblats mantendran la mateixa tutora, però, evidentment, l’altre grup no ho podrà fer. Per això, però, qui ha estat tutora els farà alguna assignatura. És poqueta cosa, però…”. I és que, davant l’excepcional final del curs passat, un dels primers acords del claustre de professors de Costa i Llobera va ser que els tutors promocionassin el curs 2020/21.

Els alumnes d’infantil començaran dijous 10 de setembre i els alumnes de primària, dia 11 de setembre.

Per complir amb la normativa sanitària, els alumnes de quart, cinquè i sisè d’educació primària s’han hagut de desdoblar en dos grups, mentre que la resta de cursos s’ha pogut mantenir una línia.

Pel que fa a les entrades i sortides del centre, es farà de manera esglaonada en marges de 10 minuts. A més a més, s’ha habilitat un nou accés de manera que els alumnes d’educació infantil entraran i sortiran per l’accés de sempre i els alumnes de primer cicle de primària ho faran per la porta principal. En canvi, els alumnes de segon cicle de primària entraran i sortiran pel nou accés situat al carreró.

L’hora del pati s’ha pogut mantenir, però s’han delimitat els espais. Així al pati d’infantil, s’han distingit tres zones amb tres colors diferents, un per a cada grup. Al pati de primària, s’han diferenciat sis zones al pati i a fora vila, i els alumnes aniran rotant setmanalment.

Al CEIP Costa i Llobera, esperen que demà els arribin els dos professors concedits per la conselleria d’Educació per cobrir la demanda derivada de la covid-19.

CC Monti-Sion: un llistó injust i injustificable

Al CC Monti-Sion, 202 alumnes d’educació infantil i primària començaran el curs 2020/21 entre el dijous 10 de setembre i el 15 de setembre, alguns cursos s’han pogut desdoblar com és ara el cas de cinc anys, tercer i cinquè d’educació primària. Però altres no ho han pogut fer, perquè “el llistó de les ràtios a devers 20 alumnes, que en realitat són fins a 23 alumnes, és injust i injustificable”, apunta la directora del CC Monti-Sion, Magdalena Cànaves, qui considera que és més excessiva una classe de 3 anys amb 23 alumnes que un cinquè amb 26 alumnes.

A més d’aquesta circumstància, des del CC Monti-Sion, parlen de “puzle” a l’hora d’organitzar el pati. A l’edifici de Sant Jordi, per exemple, “com que és tan petit, tot lo dia hi haurà infants al pati” diu Cànaves.

Dia 10 de setembre, començaran els alumnes de tres anys que van a classes a l’edifici de Sant Jordi i que, de manera excepcional, podran entrar a classes amb un dels pares. Per això, des del centre s’han organitzat grups que han citat per hores.

Dia 11 de setembre començaran els alumnes de tres, quatre i cinc anys. Els de tres anys entraran pel carrer Adam Dihel i els de quatre anys, per Sant Jordi. Els de cinc anys es repartiran entre aquesta entrada i l’entrada per la placeta del carrer Sion. Per evitar que coincideixin a les entrades i sortides, uns grups entraran a les 8’30 hores i uns altres, a les 8’45 hores. A migdia, es mantindrà aquesta diferència d’un quart de manera que els que han entrat primer sortiran primer i els que entren més tard sortiran més tard.

Dia 14 de setembre, començaran els alumnes de primer de primària que també van a classe a l’edifici de Monti-Sion. Aquests alumnes entraran a les 8’30 hores, per la placeta de Sant Jordi. I dia 15 de setembre, començaran els alumnes de segon de primària que també van a classe a l’edifici de Monti-Sion. Ells accediran a les 8’45 hores, per la placeta de Sant Jordi.

A partir de tercer d’educació primària, els alumnes de Monti-Sion van a l’edifici de Monti-Sion al qual es podrà accedir per diferents portes. Els alumnes de tercer d’educació primària començaran dia 15 de setembre i entraran per la porta 1, el grup A ho farà a les 8’30 hores i el grup B, a les 8’45 hores.

Els alumnes de quart i cinquè de primària començaran dia 14 de setembre per la porta de la placeta de Monti-Sion. Els de quart ho faran a les 8’25 hores; els de cinquè A, a les 8’35 hores i els de cinquè B, a les 8’45 hores.

Finalment, els alumnes de sisè de primària començaran dia 15 de setembre, a les 8’30 hores i ho faran pel carrer Creus, porta 2.

Per poder complir amb el distanciament, al CC Monti-Sion, usaran una part del passadís per poder guanyar metres a una aula. A més a més, també s’ha habilitat l’aula de creació per a un grup. Finalment, agraeixen al rector de Pollença, Mossèn Francesc Vicens, que “ens hagin cedit una sala gran del primer pis de l’edifici de Sant Jordi per poder acollir el grup de primer d’educació primària”, apunta Magdalena Cànaves.

Pel que fa al servei de menjador, “durant la ronda de reunions amb els pares, els passam un formulari per saber amb certesa quants estan interessats i, en base a això, saber si s’han d’usar les aules com a menjador”, explica Cànaves.

CEIP Miquel Capllonch: malabars

Al CEIP Miquel Capllonch, 304 alumnes començaran el curs 2020/21. Per això, “hem hagut de fer malabars per col·locar 20 alumnes dins unes classes que són petites, d’uns 45 metres quadrats”, destaca el director del CEIP Miquel Capllonch, Joan Ramon Mateu.

Els alumnes d’infantil començaran dia 10 de setembre; els alumnes de primer cicle de primària, dia 11 de setembre i els alumnes de segon cicle de primària, dia 14 de setembre. Aquests grups entraran amb un marge de 10 minuts de diferència i per accessos diferents. Així els alumnes d’infantil entraran per l’entrada de l’edifici d’infantil. Els alumnes de primer cicle de primària accediran al centre per la porta principal i els de segon cicle, per la porta petita, per on entraven a l’activitat coneguda com a Centres Oberts.

La sortida serà a les 13’30 hores i estarà controlada pels professors que no permetran la sortida d’un grup fins que l’anterior no hagi sortit. Per al director del CEIP Miquel Capllonch, Joan Ramon Mateu, “el centre dona molt de joc, ja que s’organitza entorn d’un gran pati de llum que ens ha permès que els infants només puguin circular en un sol sentit amb la qual cosa facilita les pujades i baixades”.

Tots els banys del centre seran mixtos i estaran controlats per uns semàfors fora del bany i dins cada classe, perquè els alumnes sàpiguen quan està ocupat i quan no hi està.

Pel que fa al pati, en principi, tothom sortirà a la mateixa hora, o sigui entre les 11 i les 11’30 hores. Això sí, els infants hauran berenat dins l’aula.

Els alumnes d’infantil disposen de patis interns. Per als alumnes de primària, hi ha uns espais delimitats físicament com ara el galliner i l’hortet, així com una zona de terra amb unes taules que s’ha dividit en dues zones. Llavors les pistes de bàsquet i de futbol s’han delimitat amb línies al terra. Els alumnes de primària aniran rotant per aquestes zones cadascuna de les quals té, com a mínim, 200 metres quadrats per grup classe.

Al CEIP Miquel Capllonch, es queixen perquè “hem hagut de fer dos desdoblaments i no ens han concedit cap professor més, pe la qual cosa l’equip de suport haurà d’assumir fer de tutors”. Ara bé, allò que més preocupa al CEIP Miquel Capllonch, “és que ens falten auxiliars tècnics educatius per poder atendre correctament quatre alumnes que els necessiten. Només tenim un auxiliar que s’ha d’ocupar d’aquests 4 infants. L’ideal seria tenir-ne tres, però amb dos ja ens conformaríem”, assegura Joan Ramon Mateu.

CEIP Port de Pollença: preocupats per la neteja

Al CEIP Port de Pollença, 203 alumnes començaran el curs 2020/21 a partir del 10 de setembre amb els alumnes d’infantil i a partir de l’11 de setembre amb els alumnes de primària. Val a dir que els infants de 3 anys que s’inicien en la vida educativa, entre avui i demà faran l’adaptació.

Aquest centre educatiu ha desdoblat els alumnes de primer i de tercer d’educació primària, bé per característiques específiques de grup, bé per complir les ràtios. De fet, “per poder desdoblar un d’aquests grups, hem demanat autorització d’inspecció per mantenir com a grup estable cinquè, que són 24 alumnes, però l’aula és gran i podem complir distàncies”, ha dit la nova directora del centre, Úrsula Perelló.

Les entrades i sortides es faran de manera relaxada entre les 8’25 i les 8’35 hores, i per accessos diferents. Així els alumnes de primer entraran per la porta lateral com els alumnes de 3 i 4 anys, els alumnes de 5 anys accediran per al menjador i els alumnes de segon fins a sisè per la porta principal.

Per sortir al pati, s’han establert dos torns un de 10’30 a 11 hores per als alumnes primer cicle d’educació primària i l’altre d’11’30 a 12 hores per als alumnes de segon cicle d’educació primària i també els d’infantil. El pati estarà separat per zones i els alumnes aniran rotant.

Sobre el servei de menjador, el centre ha demanat ajuda a l’Associació de Pares i Mares d’Alumnes (APIMA), perquè faci un enquesta sobre el nombre d’usuaris que condicionarà aquest servei que, en qualsevol cas, l’escola garantirà per a aquells alumnes que n’hagin de fer ús. I és que, en aquesta escola i en condicions “normals”, només hi ha una desena d’infants que queden a menjador.

Al CEIP Port de Pollença, la conselleria d’Educació els ha concedit dos nous professors per fer front a les circumstàncies derivades de la covid-19. A més a més, ha completat la jornada de la responsable de la AL.

Quan falten pocs dies per començar el curs, a aquest centre educatiu, els preocupa molt la neteja que, a partir de dia 10 de setembre, s’haurà d’intensificar sobretot a les classes i als banys. “Què passarà quan hi hagi una baixa, si l’Ajuntament va just de personal de neteja?” es demana Perelló.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT