LES BADIES DE POLLENÇA I ALCÚDIA CONNECTADES AMB BUSOS ELÈCTRICS

155
La flota d'autobusos interurbans de la zona nord, és elèctrica. Foto: Govern de les illes Balears.

La presidenta del Govern de les illes Balears, Francina Armengol, i el conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, va presentar el passat divendres 28 de maig, la flota de busos elèctrics que farà el servei de transport interurbà a la zona nord de Mallorca, o sigui que connectarà les badies de Pollença i d’Alcúdia.

Aquesta és la primera vegada a l’Estat espanyol que busos totalment elèctrics ofereixen servei en línies interurbanes, ja que fins ara només se n’havia fet ús en línies urbanes.

«Tornam a ser a l’avantguarda a les millores en sostenibilitat, a les millores en la lluita contra el canvi climàtic i a la defensa dels drets a la mobilitat dels ciutadans i ciutadanes, va indicar la presidenta, qui va destacar que aquest transport col·lectiu és de «primer nivell» i forma part d’un «canvi de paradigma» en el transport públic a l’illa de Mallorca.

En aquest sentit, Armengol va comentar que el procés de renovació del servei de transport públic és un dels objectius que ja es varen marcar l’any 2015 i que, en el cas del transport terrestre es tradueix en «una flota de 233 vehicles, totalment renovada que aporta millores tant en la part tecnològica, com en la reducció d’emissions, l’accessibilitat o la comoditat per als usuaris». A més a més, va informar que durant aquest estiu hi haurà un augment important de les connexions a tota la zona Nord, sobretot per respondre a les necessitats «de la gent que fa feina en aquesta zona i s’ha de desplaçar a les badies d’Alcúdia i Pollença i a la Platja de Muro. Per la seva banda, el conseller de Mobilitat va ressaltar que així «culmina una feina planificada des de fa temps» i destacà que, a més dels 9 busos elèctrics presentats n’hi ha 9 més d’híbrids «que properament començaran a funcionar».

PUBLICITAT

El passat divendres començaren a circular tres vehicles. Dos ho feren a la línia 324 Can Picafort – Alcúdia i el tercer cobrirà la línia 322 Pollença – Port d’Alcúdia. Durant el mes de juny s’aniran incorporant els sis vehicles restants i també cobriran la línia 323 Alcanada – Alcúdia – Mal Pas/Bonaire.

Aquests vehicles formen part de la renovació completa de la flota del TIB, duita a terme amb l’entrada en vigor del nou servei el passat 1 de gener. Es tracta d’una flota formada per 198 autobusos de gas natural comprimit i divuit vehicles de propulsió elèctrica que contribueixen a fer de la xarxa TIB una de les més avançades d’Europa en sostenibilitat ambiental.

Les nou unitats són del model e.City Gold, fan 12 metres de llargada i tenen una capacitat de 28 places d’assegut i 49 de dret, amb espai reservat per a un usuari amb cadira de rodes i lloc per a dues cistelles de transport. Pel que fa als punts de càrrega, estan ubicats a la cotxera que el Grupo Ruiz té a Alcúdia. A més dels nou busos 100 per cent elèctrics, la nova flota del TIB disposarà de nou vehicles híbrids elèctrics que oferiran servei a la línia Santa Ponça – Cas Català, corresponent a la concessió de Ponent, i a la línia Portocristo – Cala Bona, de la concessió de Llevant.

Més servei a l’estiu

La presidenta va informar sobre l’ampliació de l’oferta de servei de transport públic per carretera que es durà a terme durant aquest estiu a la zona nord. Així doncs, a partir de dia 15 de juny es reforçarà amb l’inici de les línies de la península de Formentor (333 i 334), la del Port de Pollença – Sóller (231) i la línia de l’aeroport (A32). A més, està previst que l’1 de juliol entri en funcionament la nova línia que connecta la Pobla amb la badia d’Alcúdia (315). Precisament, la creació d’aquesta nova línia respon a la demanda feta pels batles dels municipis de la zona per tal de millorar el servei per a les persones que es desplacen per anar a fer feina.

Més tecnologia i millor accessibilitat

Aquests autobusos, igual que els busos propulsats amb gas natural comprimit, incorporen nombroses millores i tecnologies de darrera generació, com per exemple dues pantalles interiors d’informació a l’usuari, connexions USB i Wi-Fi gratuït. A més, també tenen doble rampa elèctrica i manual per facilitar l’accés de cadires de rodes i cotxets d’infants.

D’altra banda, per garantir la seguretat de l’usuari s’incorporaran tres càmeres de seguretat amb enregistrament de vídeo; també disposen d’un sistema de càmeres intel·ligents i sensors de visió que alerten el xofer i prevenen de col·lisions amb altres vehicles, vianants o ciclistes, de sortides de carril, etc., i, a més, disposen d’un sistema que pot mesurar el control del nivell d’alcoholèmia del conductor i no permet arrencar el bus si aquest està per damunt dels nivells permesos. El conductor, a més, està protegit amb mampares de seguretat antivandàlica.

Nova oficina d’atenció a l’usuari del TIB

A més a més, també es va presentar la nova oficina d’atenció a l’usuari del TIB situada a l’avinguda Príncep d’Espanya, 10, d’Alcúdia. S’obrirà al públic el proper dia 1 de juny amb l’horari següent: de dilluns a divendres, de 9.00 h a 14.00 h i de 15.00 h a 18.00 h, i dissabtes i diumenges i festius amb mercat de 9.00 h a 14.00 h.

Aquesta oficina, a més d’oferir informació dels serveis de bus interurbà, farà qualsevol gestió relacionada amb la targeta intermodal. Cal recordar que des de principi d’any aquesta targeta s’ha convertit en una targeta moneder i funciona amb un sistema de punts que fa que el preu del bitllet sigui més econòmic a mesura que es va viatjant. El saldo de la targeta intermodal es pot carregar en línia a la web del TIB, també es pot fer dins els busos i a través de les màquines expenedores de bitllets de les estacions de tren i metro.

El dia 1 de juny també es preveu l’obertura d’una nova oficina a Portocristo, ubicada a la parada del Moll, i una altra a Campos, ubicada a la parada de La Verge 1.

A l’acte de presentació també hi assistiren la batlessa d’Alcúdia, Bàrbara Rebassa; el batle de Muro, Antoni Serra; el batle de Pollença, Bartomeu Cifre Ochogavia; el director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu; el director general del Consorci de Transports de Mallorca, Maarten Johannes van Bemmelen, i el president de Grupo Ruiz —empresa concessionària del servei—, Gregorio Ruiz.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT