L’AVANOR – COMA DE LES TRUGES

322
L’excursió d’avui mostra els paratges de la zona de Mortitx.

Tomàs Vibot

Proposam una completa excursió circular per dins la finca pública de Mortitx. Durant el recorregut podrem admirar la gran bellesa del paisatge així com recórrer diversos ambients muntanyencs: zones de conror, comes farcides de vegetació, trams per dins torrents, etc. Hi invertirem aproximadament unes quatre hores.

Iniciam l’excursió a la carrera de Pollença a Lluc (C-710), en el quilòmetre 10’9, just davant l’entrada a la finca Mortitx. Avançam uns metres i deixam a l’esquerra l’entrada a les cases. Llavors el camí descendeix amb tendència a l’esquerra. Passarem vora una pista de tennis i més avall trobarem un gran aljub amb una síquia volada, sostinguda per uns interessants arcs apuntats.

Deixam aquest interessant dipòsit a la dreta i descendim pel camí. Un altre cop a la nostra dreta podrem observar un segon dipòsit, ara un pou. A rere s’obre un gran sementer. Poc més avall el camí volta a la dreta vora una nau de nova edificació. Arribarem al portell que limita l’entrada a la gran vinya, que deixarem a la nostra esquerra. Des del camí podrem contemplar cap a ponent el puig de les Moles (731 m) i també el puig Caragoler (922 m), un dels protagonistes d’aquest magnífic paisatge. Entre les vinyes i aquestes magnífiques muntanyes hi ha l’Ordial.

PUBLICITAT

Aviat assolirem les barreres que donen entrada a la finca pública. A la dreta deixarem una barraca i tot seguit travessarem el torrent de la coma de na Morella. Avançam entre vells olivars envaïts per la vegetació. A voltes trobarem restes de marges i algun antic camí entre les grans roques que ens enrevolten.

El camí tomba cap a l’esquerra i inicia una costosa ascensió. El ferm es troba formigonat. Després de superar uns revolts, el camí pren direcció mestral i, en passar un important revolt, ens situarem en la presa artificial del torrent de l’Hort.

A partir d’aquest punt, el camí torna a ascendir amb intensitat fins al coll que precedeix l’Avanor. Un portell sense barrera ens endinsarà en aquest privilegiat indret de tramuntana. A l’esquerra que guaiten els penya-segats que es desprenen des del puig de la Mola. A l’altre costat, observam el puig de les Parades (509 m). Un brancal de la dreta ens permet baixar en dos minuts fins al refugi de l’Avanor. Es tracta d’un petit edifici d’una sola planta amb porxada davant la façana.

Continuam cap a les basses de Mortitx, El camí marca un revolt a l’esquerra, on a uns pocs metres endins trobam una font. Després d’un breu ascens el camí davalla amb rapidesa. A la nostra dreta trobam una singular i bella dolina, una de les més fotogèniques que es poden trobar a la serra. El paisatge que s’obre en aquest indret és encisador.

El camí ascendeix entre penyes barrobinades, després volta a l’esquerra i assoleix el coll del Vent. Llavors descendeix força fins a arribar al darrer gran revolt a l’esquerra que hi ha abans de les basses de Mortitx. Sobre la mateixa corba, a la nostra dreta, trobarem una sèrie de fites que ens indiquen el nou itinerari a seguir. És l’inici de la coma de les Truges.

Avançam entre grans masses de matoll, el que dificulta una mica la passa. En aquestes circumstàncies les fites són una gran ajuda. Passarem un petit pas engorjat i després arribarem a una plana. Aquí cal sortir del centre de la coma i mantenir una lleugera tendència a la dreta fins situar-nos sobre la carena de la serra que penetra dins la coma. Des d’aquí davallam al centre del comellar i descendim entre roques i grans clapes de vegetació. El descens es fa lent a causa de la dificultat del terreny. Sobre la falda de la nostra esquerra, si ens fixam bé, podrem observar alguns elements etnològics d’interès. En primer lloc una curiosa bassa que replega aigua d’un llisar. Més avall toparem amb dos camins de ferradura molt marginals i també amb dos rotles de sitja.

Després d’una mitja hora de descens la coma s’estreny força. Convé sortir cap a la dreta, on veurem una solitària roca. Des d’aquest punt contemplarem als nostres peus el torrent de Mortitx, el Bec d’Oca i el Musclo de les Cordes, com a primers protagonistes. Ens amollam coster avall, seguint els mateixos tiranyons de les cabres. Sense gaires dificultats assolirem el mateix jaç del torrent.

Inciam el retorn pel camí que circula paral·lel al torrent. Fins al Gorg del Bec d’Oca podem seguir els senderons que hi ha ambdós costats del jaç. En arribar a aquest punt, el camí puja pel marge de la dreta i volta a l’esquerra per damunt el gorg. Farem uns primers passos per damunt la roca. Després haurem de superar el pas que flanqueja el gorg. Per a això, haurem d’emprar les mans, ben aferrades a les preses de la roca. Al nivell dels peus hi trobarem graons picats que ens ajudaran a passar. La maniobra, tot i que no complicada, necessita força atenció.

Superat el pas, continuam cap a la dreta, seguint el jaç del torrent. A la nostra esquerra ens quedarà una paret seca. Més endavant haurem de fer un segon pas llis per salvar el corrent, aquest cop per l’altra banda. En haver-ho superat, el terreny s’engorjarà força. Llavors deixarem a la dreta el torrent de l’Hort del Molí. Ara el coster es torna a accentuar a mesura que el terreny s’estreny entre grans parets. Passarem sota una balma amb un claper a l’interior.

Sortirem després dins una olla, de la qual sortim per la coma de la dreta. Un cop a dalt, desembocam en una nova clotada, amb unes interessants formacions kàrstiques a l’esquerra. A la dreta, a pocs metres ja, ens queda el darrer coll a superar. Ja a la part superior, avançam planers entre restes de clapers i velles construccions fins a sortir de nou al camí de les Basses de Mortitx. Des d’aquí voltam a l’esquerra fins a les cases de Mortitx i la carretera, on finam aquesta completa excursió.