FILMACIONS DEL PORT DE POLLENÇA L’ANY 1928, UN TESTIMONI PRIMORDIAL

1614

A aquest mitjà hem mostrat en diverses ocasions fotografies del Port de Pollença dels anys 20 i 30. De fet, el Gall Editor té publicat un llibre imprescindible que es diu “Fotografies de Pollença els anys 20” que mostra gran quantitat d’imatges de diferents indrets del municipi realitzades per Fernando Moragues.

Però el que avui volem compartir amb els nostres lectors és una experiència diferent, la imatge en moviment. Es tracta de dos vídeos (pel·lícules digitalitzades) que ens mostren el Port de Pollença a finals dels anys 20 del segle XX. Ambdues pel·lícules es conserven a l’Arxiu del So i de la Imatge (ASIM) del Consell de Mallorca, juntament amb gran quantitat de material audiovisual de l’illa. L’ASIM a més de fer una tasca de restauració, conservació, catalogació i digitalització, també comparteix molt del seu material a la xarxa, i es pot trobar per diversos canals. Més concretament a Flickr, a YouTube i a la web de Mémoire filmique Pyrénées-Méditerranée (entitat amb la qual l’ASIM col·labora).

Quan el Port de Pollença es convertí en la capital de l’aviació

La filmació que encapçala aquest article és precisament una d’aquestes filmacions que es poden trobar a la Mémoire filmique Pyrénées-Méditerranée, tot i que la còpia que compartim és del canal de YouTube de FAM (Fotos Antíguas de Mallorca). Es titula “Arribada del general Italo Balbo i del marquès de Pinedo al Port de Pollença” i és del 1928. Narra un fet que tingué ressò a tot l’estat espanyol, l’arribada de l’aerobrigada del General Francisco Pinedo, que duia com a passatger al ministre de l’aire italià Ítalo Balbo. Centenars de cotxes i moltes personalitats civils i militars, així com una multitud de curiosos, es reuniren a aquest punt de la badia per veure l’amaratge dels 61 hidroavions, que formaven 6 esquadres. Durant la dictadura de Primo de Rivera, la badia de Pollença, per la seva situació en mig del Mediterrani i per les seves aigües trenqui-les, es consolidà com un punt indispensable per a les maniobres d’hidroavions. Això fou la llavor pocs anys després de la creació de la base militar del Port de Pollença.

Un matrimoni pioner del cinema español, desconegut fins fa un any

L’autor de les imatges, o “fotógrafo” com posa a la filmació, és Ramon Úbeda Perelló, nascut a Barcelona el 1901. Tot i no existir moltes dades respecte d’aquest autor barceloní, se sap que es casà amb la mallorquina Maria Forteza. Úbeda desenvolupà un sistema de cinema sonor i el 1930 va rodar el curtmetratge “Mallorca“, dirigit per la seva dona. Aquest curtmetratge va ser descobert el 2020 i convertí a Maria Forteza en la primera dona a dirigir una pel·licula sonora d’Espanya. Curiosament fins aleshores es desconeixia completament la seva història.

PUBLICITAT

Una segona filmació misteriosa als arxius de l’ASIM

Finalment compartim una filmació, molt més breu, que potser té relació amb la primera. El vídeo es troba a YouTube, al canal de l'”Arxiu del So i de la Imatge de Mallorca” i, segons consta a la documentació, forma part del fons Nicolau Tous. Aquest vídeo mostra imatges de la Badia de Pollença des de la terrassa de l’Hotel Miramar. Està datat als anys trenta, però ben bé podria haver estat filmat els mateixos dies que l’anterior per Ramón Úbeda.

Sigui com sigui, ambdues filmacions són un testimoni primordial d’un temps què, per bé o per mal, ja no tornarà.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT