ERIKA MÅNSSON PUBLICA LA CRÒNICA: RUDOLF VON RIPPER, UN ARTISTA CON UN FUSIL

335

Després d’una investigació exhaustiva, Erika Månsson publica la crònica Rudolf von Ripper. Un artista con un fusil, en el qual recrea la vida d’un personatge extraordinari i com es va percebre la seva vida al poble de Pollença, on viu l’autora des de fa dècades.

Von Ripper i Pollença

De fet, Månsson explica que “em feia il·lusió incloure anècdotes sobre la relació entre von Ripper i Pollença; per exemple, com va revolucionar el sistema de fer feina a Can Morató amb els seus dibuixos abstractes, tan distints als encàrrecs habituals, que les filadores expertes convertirien en catifes excepcionals o com se sentia a gust aquí, a Pollença i a ca seva, Can Cuec, i per què va escollir Pollença com el seu oasi de calma. Tornava aquí quan no aguantava veure el curs que agafaven els corrents polítics i ideològics a Europa. Quan veia que no havia forma d’aturar el creixent feixisme o despertar a la gent, fer-la actuar i oposar-se. A Pollença descansava i es recuperava de les guerres, en les quals prenia part activa, i el seu horror”.

La mateixa autora apunta que “molts recorden la vida que portava el matrimoni von Ripper; el malbaratament, les festes, els convidats del més alt nivell, l’estil de vida Hollywoodienc que contrastava tant amb el del poble durant els anys cinquanta, uns anys molt durs”. En aquest sentit, “m’agradaria pensar que he pogut oferir una imatge més àmplia del home que sí, es pot definir per aquestes coses, però també per moltes d’altres, menys superficials”, manifesta Månsson.

Pel que fa al títol, Erika Månsson expressa que “l’art i la guerra, o millor dit la lluita, són dos conceptes que acompanyen a von Ripper des de la infància, i els combinava, primer com a soldat artista i després sent una peça clau com a agent de la CIA durant la guerra freda cultural. Lloat com un dels grans, tant com a soldat i com a artista, es va guanyar el sobrenom “un soldat amb un faristol”, però després d’haver fet la recerca sobre ell i la seva vida, estic convençuda que valorés més l’art que la lluita i això és el motiu del subtítol de la meva crònica, Un artista amb un fusell”.

PUBLICITAT

Els orígens de Rudolf Von Ripper. Un artista con un fusil

La investigació de Månsson va començar com un treball final d’un màster pràctic sobre edició i assessorament literari. Alumna d’aquest màster que ofereixen les agències literàries Sandra Bruna Agencia Literaria i Historias donde Vivo amb col·laboració amb grans editorials com el Grup Planeta, Penguin Random House, Anagrama, RBA…, Erika Manson havia d’escriure una crònica que havia d’incloure un treball d’investigació/recerca i entrevistes que, a més a més, havia de tenir relació amb alguna experiència personal. En aquest sentit, Månsson comenta que “vaig recordar la figura de von Ripper, un nom totalment desconegut per a mi fins feia poc temps”. Així que s’hi va posar amb el costat de la seva tutora, Maria Luisa Penín Navascués, “una professional fantàstica del sector editorial, que també es va emocionar amb el tema i em va animar molt. En acabar, lectors de les dues agències organitzadores valoraren els manuscrits dels alumnes i es va seleccionar els que, segons el seu criteri, es publicarien”, detalla Erika Manson.

La dificultat del projecte, a més del confinament que va obligar a fer la majoria de les entrevistes per telèfon i no en persona, va ser limitar el nombre de pàgines; les cròniques no són treballs o escrits extensos i, durant la recerca, vaig trobar una gran quantitat d’informació sobre von Ripper mateix, sobre persones amb les que s’havia creuat durant les distintes èpoques de la seva vida i sobre connexions inesperades de tot tipus”, conclou l’autora de Rudolf von Ripper. Un artista con un fusil d’Erica Månsson.

Rudolf von Ripper

El baró Rudolf von Ripper (1905–1960) va tenir una vida fascinant com a aristòcrata, heroi de guerra, espia de la CIA, artista reconegut i contrabandista. Durant tota la vida va lluitar contra el feixisme i la tirania, fins a morí en estranyes circumstàncies a Pollença, el seu refugi.

Von Ripper formava part dels cercles més destacats entre intel·lectuals, artistes i escriptors a Berlín, París i Nova York. El seu art era apassionat, intens i fidel als seus ideals. Va viure els darrers anys a Pollença, on va morir en estranyes circumstàncies.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT