ELS EFECTES DEL COVID-19 DAVANT EL CANVI CLIMÀTIC

544

Joves pel Canvi, Estrella Bibiloni Rotger i Jaume Reus Bennàssar

El passat dissabte 14, el president del Govern espanyol, després de realitzar un Consell de Ministres extraordinari, va confirmar el que tots temíem, es declarava l’estat d’alerta, proclamant una quarantena nacional que ens faria estar reclosos a casa durant els següents quinze dies.

Els efectes psicològics de la quarantena són devastadors. L’ésser humà duu en la seva naturalesa el ser un ésser social, el qual necessita el contacte amb altres individus per a viure amb normalitat. Això ha provocat que algunes persones, sense mala intenció, hagin romput la quarantena, quedant amb amics o sortint al carrer per a realitzar tasques que no són de primera necessitat, podent causar que tota aquesta paràlisi nacional no arribi a produir els efectes necessaris pel control del virus.

PUBLICITAT

La quarantena, emperò, no només té un impacte positiu a nivell de propagació del virus, sinó que podria afavorir al clima.

Segons Kimberly Nicholas, investigadora del Center for Sustainability Studies de la Universitat de Lund, al sud de Suècia, afirmà en una entrevista al mitjà de notícies The New York Times sobre els efectes climàtics que podria presentar aquesta aturada a nivell quasi mundial en les emissions.

El bloqueig afectarà a tres grans àrees, transports, alimentació i compres, segons afirmà la investigadora.

Quant a transports, l’evidència actual ens indica que es veurà extensament reduïda, eliminant bona part dels desplaçament per feina i gran quantitat de vols. Aquests efectes es notaran en major mesura a Mallorca, on el transport públic no es presenta com una opció majoritària i l’activitat aèria és de gran importància pel nostre sector turístic.

PUBLICITAT

En l’alimentació es veu una tendència que depèn, en gran mesura, de la forma en que cuinem i mengem a fora. Es calcula que el nord-americà mitjà tuda una mitjana 25% dels aliments que compra. Si bé aquesta xifra no és la mateixa a Espanya, no varia gran quantitat. En una de les maneres en les que l’alimentació guanya terreny és en l’anar a restaurants. Encara que s’hi aprofitin més els aliments, el fet de conduir per anar a menjar a un restaurant situat a un altre poble fa que s’incrementin les seves emissions en bona mesura.

El tercer bloc són les compres. El fet de no poder desplaçar-se molt ha fet que la gent, la qual necessita els productes bàsics per viure, hagi incrementat el volum de negoci dels comerços locals, reduint el de les grans superfícies d’altres pobles.

La disminució individual en aquests àmbits, a més, ha provocat imatges significatives en les dades globals disponibles actualment. A més, la reducció en les emissions coincideix amb el tancament de les fronteres d’Itàlia, acompanyada una disminució de trànsit i activitats industrials.

A Venècia, ara que la ciutat està tancada, s’han donat compte que l’aigua està més clara. Fins i tot s’han arribat a veure peixos als canals, la qual cosa és un gran canvi ja que normalment eren aigües plenes de sediments agitats a causa de l’excés de trànsit pels canals.

L’economista de recursos ambientals de la Universitat de Stanford, Marshall Burke, va fer alguns càlculs sobre la recent caiguda de la contaminació a l’aire en algunes zones de la Xina i de les possibles vides salvades. Segons Burke, els dos mesos de reducció de la contaminació probablement han salvat la vida de 4.000 nens menors de 5 anys i 73.000 persones de més de 70 anys a la Xina.

PUBLICITAT

Fa unes setmanes, es van fer uns estudis d’un satèl·lit que indicaven que la crisi del coronavirus havia reduït un 25% les emissions de CO2 de la Xina. Així mateix, s’han fet unes imatges d’Itàlia a través del satèl·lit de l’Agència Espacial Europea que mostren una disminució significativa de la concentració de contaminants com el diòxid de nitrogen, un compost tòxic que afecta molt negativament a la qualitat de l’aire, a més de ser un gas d’efecte hivernacle.

Des de que es va declarar l’estat d’alarma i es van començar a posar normes per evitar la propagació d’aquest virus, el tràfic per carretera ha baixat més d’un 60% a les ciutats espanyoles. Una baixada sense precedents que ha permès reduir la contaminació en qüestió d’hores, ja que no debades l’automòbil és el principal contaminant.

A Madrid, des que el dimarts 10 de març comencessin les primeres mesures de contenció, com el teletreball o la suspensió de classes, els nivells de NO2 han baixat dia rere dia.

A Barcelona la contaminació ha baixat de forma molt similar. Des de l’activació de l’alerta el 14 de març els nivells de NO2 també han disminuït notablement.

Si feim una anàlisi general de l’impacte que podria provocar a llarg termini aquesta reducció de contaminació i moviment de manera internacional, podem calcular que es necessitarien setmanes o mesos per fer una neteja de l’atmosfera quant a qualitat de l’aire, encara que les concentracions de gasos d’efecte hivernacle tardarien anys en reduir-se fins a un nivell més baix. No obstant, després d’uns dies sense trànsit, la qualitat de l’aire ja és notablement millor.

PUBLICITAT

Sens dubte aquestes investigacions ens indiquen que, aquesta quarantena pot portar algunes qüestions positives al nostre clima, podent arribar a canviar algun dels nostres hàbits actuals, com podria ser el del malbaratament de menjar, el qual pot veure’s reduït en vista d’aquesta quarantena.

PUBLICITAT