EL PUIG DE SO NA VIDALA

151
Davallant de la cresta del cim.

Tomàs Vibot

Partim de la vila d’Andratx i ens dirigim pel carrer Llibertat i d’aquí passam al de la Font de la Vila en direcció l’Arracó. El darrer carrer a la dreta és el de Barcelona, per on voltarem. Tot i això, val la pena avançar uns metres cap endavant fins a la Font de la Vila. Just a rere s’alcen les cases de la Font, una antiga alqueria islàmica el nom de la qual fou Lain (derivat d’“Ain”, que significa “font”). A finals del segle XIX, l’arxiduc Lluís Salvador va descriure d’aquesta manera la contrada: “A l’oest d’Andratx hi ha la contrada de la Font, coberta d’esponeroses oliveres i ametlers, per on una carretera condueix a l’Arracó. Tot d’una a les afores del poble, on hi ha una vista fantàstica al llunyà port, hom passa per una font al costat del torrent de la Font, que s’estén vall amunt i que hom travessa llavors per un pont fix i deixa a la dreta el casal emblanquinat de la Font, al peu del pendís rocós del turó, només poblat per escassos pins. Prop de la casa hi ha un molí d’aigua que té una canonada que descansa a dalt sobre un arc carpanell i desemboca en un gran safareig”.

Tornam les passes enrere i ens enfilam pel carrer de Barcelona. Al final de la tirada, coincidint amb el final del nucli urbà, arrenca el camí de So na Vidala, camí que no haurem de deixar en cap moment fins pràcticament el final ja que es tracta de la columna vertebral de la nostra excursió.

Caseta de vigilància situada damunt el cim.

L’entorn rural és de gran qualitat, amb petits rafals disposts al llarg de la coma. A l’esquerra ens queda el puig de la Font (227 m) mentre que a la banda contrària, per damunt la carretera que travessa la serra de Tramuntana, veim el puig Cornador (295 m). El camí tomba lleugerament a l’esquerra, deixa una raconada amb totes les bústies de la contrada i assoleix una important cruïlla de camins. Nosaltres seguim pel de l’esquerra, en sentit descendent. En aquest mateix indret s’alça una caseta amb el cartell del nostre camí. Entram en una raconada ombrívola i travessam el torrent de la coma Freda per un pont, on localitzarem un element força interessant a l’altra banda: el molí d’aigua de Can Toni Pau.

PUBLICITAT

Just després deixam a la dreta el camí de la Font d’en Xina i un poc més amunt el camí del Badaluc. Passat aquest punt, el camí dibuixarà dos tancats revolts i penetrarà dins el pinar. A la dreta ens quedarà una rota amb una barraca tradicional just a la vora de la nostra posició. Poc més endavant envoltarem un turó i deixarem a l’esquerra uns habitatges. Assolirem un collet, des d’on el paisatge es tornarà a obrir per oferir belles panoràmiques de la contrada. Aquí mateix, a la dreta, podrem veure una vella olla de calç. El nostre cim apareix cap a tramuntana.

Pocs metres més endavant deixarem a la dreta un camí amb una marca groga, per on sortirem més tard. La nostra tirada avança flanquejant antics olivars mentre remunta petits costers. Al cap de poc entra en el pinar i el ferm deixa l’asfalt. Avançam per un camí de carro, amb escopidors. A sota ens queda la clotada de Can Cabrit. Al cap de poc, trobarem a la dreta un camí bastant marcat que remunta un costeret. Deixam per tant el camí de So na Vidala i iniciam un ràpid ascens. Assolirem una petita plana i continuarem sense perdre el camí, seguint les fites. Aviat apareixerà un magnífic marget de sosteniment, el que evidencia la importància que tingué aquesta tirada. A la part superior el traçat se’n perd, encara que trobarem una sèrie de fites que ens ajudaran a seguir la traça. Per damunt la carena, arribarem al cim del puig de So na Vidala (422 m), coronat per una vella i malmesa caseta de vigilància forestal. Les vistes són magnífiques, especialment de la vila d’Andratx (custodiada pel puig de la Garrafa), de l’Arracó i també d’una part de l’illa de la Dragonera.

La proposta de davallada és seguir la carena cap a xaloc per coronar el sub-cim del Puntal (364 m). Seguint, per tant, el mateix llom, baixam suaument deixant a la dreta els ràpids comellars que es precipiten cap al camí de So na Vidala. En alguns punts la vegetació dificultarà la passa. Després de passar un coll i un avenc, assolirem el cim del Puntal, des d’on les vistes dins la coma Freda són més espectaculars que no abans. Seguim la carena fins assolir un altre coll, on a l’esquerra trobarem un forn de calç i un camí de carro, el qual ens deixarà en el de So na Vidala. D’aquí, tornam a la vila d’Andratx.