D’ORIENT A COLÒNIA: LES RELÍQUIES DELS REIS MAGS

111

Cada 5 de gener, puntuals a la cita, tant si fa vent, pluja o neu, els Reis d’Orient vénen a Pollença carregats d’il·lusions per a grans i petits. Per a alguns adults, entre els quals he de confessar que m’hi incloc, aquesta és la festa més guapa del Nadal i no diré com així, bé que ho saben aquells qui comparteixen amb mi aquesta fascinació, perquè em diríeu bleda. Per contra, sí que us faré cinc cèntims sobre les relíquies d’aquestes tres personalitats que, en la cultura anglosaxona, són coneguts com els Tres Homes Savis.

Si algun dia visitau Colònia (Alemanya), la imponent silueta de la Catedral us donarà la benvinguda i a l’hora us guiarà fins al centre neuràlgic d’aquesta màgica ciutat. No és gens estrany, ja que el temple gòtic és presidit per dues altíssimes torres de 157 metres que han esdevingut el símbol de Colònia. I no hi ha per menys! Les bombes de la II Guerra Mundial arrasaren un 95 per cent de nucli històric sense afectar la Dom que tan sols es va patir les ferides d’una mina aèria que va causar un greu mal al pedestal de la torre nord. Va ser un miracle? O bé fou un altre mèrit més de Ses Majestats Melcior, Gaspar i Baltasar?

Deixem les preguntes retòriques i anem a veure com arribaren les relíquies dels Reis d’Orient fins a Colònia.

PUBLICITAT

La primera pedra de la Catedral de Colònia fou col·locada per l’Arquebisbe Konrad von Hochstaden, el dia de l’Assumpció de Maria (15 d’agost), de 1248. El motiu per a la construcció d’aquell temple no era altre que acollir les relíquies dels tres Reis Mags, que l’arquebisbe Reinald de Dassel havia duit a Colònia des de Milà (Itàlia).

Molt a grosso modo una de les moltes llegendes que giren al voltant dels Reis d’Orient apunta que, després de la resurrecció de Jesús, l’apòstol Sant Tomàs va trobar les restes de Ses Majestats a Saba, on foren batiats i consagrats bisbes. Tanmateix, però, les despulles quedaren disperses fins que Santa Elena es proposà la seva veneració i les va traslladar a Constantinoble.

Al segle XII apareix una llegenda que explica com les il·lustres restes arriben a Milà i posteriorment a Colònia, i que, a l’Edat Mitjana, arribà a ser tan acceptada que la consideraven un fet històric.

Aquesta explicació diu que, en una visita a Constantinoble, el bisbe de Milà, Sant Eustorgio, fou obsequiat amb els cossos de les tres majestats d’Orient. Això va ser a mitjan segle IV i sembla ser que la mateixa estrella que segles abans va guiar els Reis cap a Betlem, tornà resplendir i guià el camí a la comitiva. En passar pels Balcans, però, un llop famolenc els va assaltar i va matar uns dels dos bous que estiraven el carro amb el sarcòfag dels tres reis. Sant Eustorgio va domar el llop salvatge que, juntament amb l’altre bou, estirà les restes de Melcior, Gaspar i Baltasar fins a Milà.

PUBLICITAT

Les relíquies dels Reis varen ser l’orgull dels milanesos fins que al 1162 els alemanys saquejaren la ciutat. Tot i que aconseguir-les no fou fàcil, el conseller de l’emperador Frederic Barbarroja, Reinald de Dassel, va aconseguir que el 1164 les restes de Melcior, Gaspar i Baltasar viatjassin cap a Colònia.

Aquest camí, per suposat, no va ser fàcil. S’hi invertiren trenta dies durant els quals, segons una carta del propi Reinald de Dassel, varen passar per Torí i per Moncenisio, travessaren territoris de la Borgonya, Lorena i Renània, i per tot reclamaven orgulloses haver estat escenari de la comitiva de les relíquies dels Reis Mags com fan constar làpides commemoratives i, fins i tot, algun osset repartit a esglésies locals.

Tanmateix el destí final fou Colònia, on atragueren milers de pelegrins que propiciaren la construcció de la Catedral, obra que s’allargà fins al 1880 i que donà com a resultat un dels monuments gòtics més impressionants d’Europa.

Contada la llegenda, passem a detallar com és l’urna que conté les relíquies des Tres Savis, una autèntica obra mestra de l’orfebreria colonyesa. Situada rere l’altar major de la Catedral, aquest sarcòfag, el major d’Occident, es va construir entre 1181 i 1230, segons els patrons dissenyats per Nikolaus de Verdum, qui va imprimir-hi els seus trets característics.

Les relíquies dels Reis d’Orient estan dins una caixa de fusta que s’estotja dins el magnífic contenidor d’or autèntic amb centenars de pedres precioses, camafeus, gemmes i decoracions d’esmalts.

PUBLICITAT

A la part baixa del sarcòfag, estan representants els Profetes de l’Antic Testament, repujats en or i argent. A dalt, la representació dels Apòstols, que anuncien allò que es consumeix en el Nou Testament. D’or pur, l’Adoració dels Reis Mags, amb Jesús i Maria, omple el frontal. Qui mira més detingudament descobreix, molt a l’esquerra, un quart rei, l’emperador Otón IV que, de retorn de les creuades per terres de Constantinoble, el 1204 va donar joies i or per a aquesta urna. Aquest il·lustre “patrocinador” va voler passar a la posterioritat, recordant que els reis alemanys, coronats per l’arquebisbe d’Aquisgran, s’adreçaven als “arquebisbes” cristians en peregrinació als Tres Reis Mags a Colònia.

A més de l’urna, la Catedral de Colònia mostra un tríptic el part central del qual hi ha l’escena de l’Adoració dels Tres Reis Mags. Es tracta del “Retaule de la Catedral”, una obra del pintor Stephan Lochner que, per encàrrec del Consell Municipal de Colonya, va fer aquest tríptic dels patrons de la ciutat, ja que, als laterals, s’hi observen Gereon i Úrsula.

En el centre de l’obra, Maria, asseguda majestuosament, digna i dolça. L’infant sembla avesat a l’homenatge que li reten. Tots vesteixen valuoses vestimentes amb brocats, sedes i pells. Llueixen joies, obra dels orfebres de Colònia. La menestralia i els comerciants de Colònia no escatimaren mitjans per quedar perpetuats. Sembla que Lochner els va donar als “actors” de la seva pintura monumental la fisonomia i l’hàbit dels ciutadans de Colònia. Per això mateix, va conferir a la ciutadania colonyesa els Tres Reis, Santa Úrsula i Sant Gereon, duent-los de la llunyania eterna a la terra de Colonya.

PUBLICITAT

A banda d’aquestes dues valuoses peces, s’ha de dir que els vitralls de la Catedral de Colònia representen la història dels Reis Mags, sense oblidar-se de l’emperador Constantí i la seva mare Santa Elena, protagonistes de l’inici d’aquesta apassionant llegenda.

PUBLICITAT