DAVANT LA POR A LA NOVA VIDA

168
Foto: Xesca Serra.

Maria Bennàssar Suau

Des de la psiquiatria i la psicologia es preveuen conseqüències demolidores arran del coronavirus. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ja ha alertat d’un augment a llarg termini del nombre, i severitat, dels problemes de salut mental a causa del sofriments de centenars de milions de persones.

Ansietat, depressió, angoixa, insomni, incertesa, por a morir, por a que mori algú, por a ser acomiadats de la feina, por a la crisi econòmica, a una segona onada de contagis, a un segon confinament i per tant a una major crisi econòmica… El virus ataca el més valuós: la salut, l’economia i el temps.

L’arribada de la covid-19 també ha potenciat el malestar psicològic en persones amb major vulnerabilitat, com les que ja patien algun trastorn, però s’hi sumen persones que per primera vegada pateixen estrès post traumàtic, depressió, ansietat, atacs de pànic, angoixa o conflictes relacionals.

PUBLICITAT

És normal sentir-se trist, estressat, confós, assustat, o enfadat davant una situació d’emergència. És, fins i tot, saludable sentir por en algun moment, davant una situació desconeguda i amenaçant. Una altra cosa és deixar que aquesta por s’instal·li i arribi a interferir en la nostra capacitat per gestionar la situació amb eficàcia.

La por és una resposta adaptativa que ens fa estar alerta i ens ajuda a prendre les mesures necessàries. Per això, és millor reconèixer-lo i acceptar-lo. Això també val per la tristor, l’angoixa, la confusió, l’enfado i qualsevol altra emoció que ens trobem davant l’amenaça del coronavirus.

Els experts recomanen identificar els pensaments que poden generar el malestar. També aconsellen reconèixer les emocions i acceptar-les i, en cas de sentir la necessitat, parlar amb les persones més properes per trobar ajuda i recolzament, i si l’angoixa persisteix, cercar l’ajuda dels professionals sanitaris. Es desaconsella recórrer a l’alcohol, fàrmacs o drogues per combatre aquestes emocions.

És important no pensar en situacions catastròfiques abans que arribin, ni alarmar-se innecessàriament. Per ajudar a combatre aquests pensament es poden cercar proves de realitat i dades fiables. També es recomana recórrer a l’humor, que és una emoció que ajuda a mantenir a distància a la por, que és una altra.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT