COP DE CALOR, QUÈ HO PRODUEIX I COM EVITAR-HO

156

Eva Remolina / AMIC – AMIC – Redacció

El cop de calor es dóna per una exposició prolongada a altes temperatures o bé, per realitzar exercici físic amb molta calor. Quan es dóna aquest tipus de trastorn, la temperatura corporal pot arribar als 41 °C, perdent-se molta aigua i part de les sals minerals necessàries per al bon funcionament del nostre organisme. Si s’arriba a aquesta situació per tant, cal buscar ajuda professional i intentar mentrestant fer descendir aquesta temperatura, perquè aquest trastorn si s’agreuja, pot ocasionar greus riscos per a la salut, com entrar en shock, o, fins i tot, la mort.

Els símptomes que ens poden fer pensar que ens trobem davant un cop de calor són:

– Vòmits o nàusees.

PUBLICITAT

– Mal de cap intens.

– Febre.

– Dolors musculars.

– Pèrdua de consciència.

– Desorientació o confusió.

– Set.

– Nerviosisme.

– Pell seca.

– Feblesa en general.

– Sudoració en excés.

El cop de calor pot sofrir-lo qualsevol persona, encara que hi ha col·lectius molt més vulnerables com persones grans i nadons, per la qual cosa cal estar especialment atent a aquests davant qualsevol senyal d’alarma.

Quan es presenten aquests símptomes, cal evitar el sol i refugiar-se sota una ombra, no realitzar exercici físic, no subministrar fàrmacs per a baixar la febre, hidratar-se molt (amb aigua o begudes isotòniques que ajudin a recuperar les sals perdudes), mullar-se amb compreses humitejades (en coll, front, axil·les o clatell), aplicar gel de fred o donar-se banys en aigua freda. Està prohibit el consum de begudes alcohòliques (com ara la cervesa), ja que l’alcohol augmenta encara més la temperatura.

Per a evitar el cop de calor o la insolació abans que aparegui, hem de:

– Cobrir-se bé el cap amb una gorra i els ulls amb ulleres de sol.

– Evitar romandre dins d’un cotxe sense aire condicionat.

– Evitar menjars molt pesats que dificultin la digestió.

– Consumir suficients líquids.

– Evitar exposició solar en les hores de més sol (de 12 a 16  h).

– No realitzar exercici físic en les hores també més caloroses.

– Evitar begudes amb cafeïna.

– Vestir amb roba lleugera, preferiblement de cotó o lli.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT