CONCLOU LA INVESTIGACIÓ SOBRE L’ACCIDENT DE L’AVIONETA DE L’IBANAT EN AIGÜES POLLENCINES

788
L'avioneta era un Air Tractor 802

L’horabaixa del 12 de juny del 2018 cridà l’atenció dels pollencins la gran quantitat de mitjans aeris que sobrevolava el municipi. Cercaven una avioneta Air Tractor de l’IBANAT que havia desaparegut devers les 17,30 hores, mentre sobrevolava una zona compresa entre Cala Sant Vicenç i Ternelles. Immediatament es posà en marxà un dispositiu de recerca que durà tres dies. El dia 15 de juny es va trobar l’avioneta 2 quilòmetres mar endins a l’endret de Cala Solleric, a 62 metres de profunditat. El cos del pilot Antonio Alfaro era dins.

Ara, dos anys després, ha conclòs la investigació que ha duit la Comissió d’Investigació d’Accidents i Incidents d’Aviación Civil (CIAIAC) del ministeri de Foment, tal i com se n’ha fet ressó el Diario de Mallorca. I tot i que a l’informe s’aporten moltes dates noves, no fan més que aportar més misteri al motiu de l’accident. Per què el pilot es va desviar 2 km de la seva ruta, per després descendir en picat i estavellar-se?

Infografia del Diario de Mallorca en què es veu el recorregut realitzat per l’avioneta abans d’estavellar-se.

Això és el que s’ha sabut a la conclusió de la investigació: Eren les 17,20 hores d’un dimarts quan Antonio Alfaro va partir de l’aeròdrom de Son Bonet pilotant un Air Tractor 802 per realitzar un vol rutinari de reconeixement per la Serra de Tramuntana. Alfaro tenia 46 anys i era el cinquè any que feia feina a l’IBANAT en tasques de prevenció i extinció d’incendis. Era un pilot experimentat amb 2.132 hores de vol i la ruta que havia de fer ja l’havia realitzada altres quatre vegades els deu dies anteriors.

PUBLICITAT

Era un dia normal i la meteorologia era bona. Tal com havia fixat a la seva ruta, el pilot es dirigí cap a Andratx per sobrevolar la Serra de Tramuntana fins al cap de Formentor. Allà va fer un gir de 180 graus per fer el mateix trajecte en direcció sud, però quan arribà a l’alçada de Pollença va virar 90 graus en direcció al mar, va ascendir fins als 612 metres per seguidament caure en picat cap al mar. Segons l’informe va ser “maniobra agressiva” que va fer perdre a l’aparell 386 metres en 12 segons. Per què?

Segons els resultats de la investigació el motor, tot i que a baixa potència, estava en funcionament quan l’avioneta es va estavellar i no hi ha evidencies que hi hagués alguna avaria. A més, al dipòsit, hi havia combustible i, segons les proves, no sembla que s’intentés remuntar el vol en cap moment.

Algunes hipòtesis apunten que s’haria pogut estavellar contra un voltor o que va anar a confirmar una incidència, però ambdues possibilitats semblen molt poc probables. El pilot, en cap moment, va comunicar per ràdio cap incident, a les restes de l’avioneta no s’hi trobaren restes de cap animal i a més, els voltors volen a una altura de devers 100 metres. D’altra banda, aquell dia no es va declarar cap incendi ni es va rebre cap avís.

PUBLICITAT

Fet i fet, el misteri continua planant sobre aquest accident mortal, motiu pel qual els experts del ministeri de Foment consideren que l’origen podria tenir a veure amb un “vol controlat contra l’aigua precedit d’un brusc descens la causa del qual no s’ha pogut determinar”. A l’hora que expliquen que “el vol damunt la mar altera la percepció de les referències visuals” senyalent tot donant a entendre que el pilot varealitzar una maniobra sense ser conscientdel perill que corria.

PUBLICITAT
PUBLICITAT