COM FER QUE MENJAR VERDURA NO SIGUI AVORRIT

214

Silve Pons –El Iris

Menjar de forma més saludable segurament és un dels propòsits personals més repetits i habituals dels inicis d’anys. Menjar més verdura és una fita bona d’assolir si hi posam una mica d’interès. Però menjar verdura cada dia, per molta gent, no és senzill. Els hàbits que hem heretat no ens ajuden a veure-ho agradable i divertit: compram sempre el mateix, ens passem en la cocció, no variem a l’hora d’amanir… Aquí hi ha uns consells perquè menjar verdura no sigui una cosa avorrida.

Bullir amb la quantitat d’aigua justa

Les verdures bullides en una gran quantitat d’aigua perden gust i també perden nutrients. Per això una bona idea és fer-les al vapor. bullir les verdures comporta una pèrdua important del seu contingut en vitamines i altres antioxidants. Segons diversos estudis l’aigua “no és la millor amiga de la cuina” quan es tracta de cuinar verdures. Així que: millor vapor que bullides, i si les bullim, que sigui amb la quantitat d’aigua justa.

PUBLICITAT

El temps de cocció correcte

Un plat de mongetes marronoses no ve gaire de gust, i és que l’excés de cocció, a més d’afectar els nutrients i la textura de la verdura, també fa variar el color. Pel mateix que explicàvem abans, si cous les verdures, sigui al vapor o bullides, no les cuines en excés, sinó el mínim temps necessari perquè te les puguis menjar gaudint-ne.

Si les tallam poc, també evitarem que perdin vitamines i minerals en el procés anomenat lixiviació, segons els consells que donen la Fundació Espanyola de Dietistes Nutricionistes, l’Associació per a la Promoció del Consum de Fruites i Hortalisses i diferents publicacions de salut de Harvard.

Cuinar-les de diferent manera

Bullir, vapor, vapor, bullir… I al quart dia ja ens hem cansat de menjar verdura. I és que hi ha moltes altres coccions que ens poden ajudar: a la planxa, en sopes, en remenats o truita, saltades, gratinades, al vapor i després passades per la planxa per aconseguir un toc torrat i cruixent, crues en ensalades amb vinagretes diferents… S’ha d’innovar una mica per no acabar farts de la patata i mongeta, i no caure en la temptació de la pizza o el sandvitx ràpid.

Tenir en compte les espècies i herbes

Segurament heu sentit a dir que la manera més sana de menjar verdura és amb sal i oli. Potser no és del tot fals, però un plat de verdura pot ser igual de sa si hi afegeixes unes espècies o unes herbes. Un toc de pebre negre a la patata i la mongeta, o un all passat per la paella amb una mica d’anxova picada al bròquil o a la colflori poden ser acompanyaments saníssims i molt interessants: donarem gust al plat i ens alegrarem el sopar.

Fer servir vinagretes

A l’hora d’amanir verdures, les vinagretes poden ser una idea genial per donar una mica d’alegria als plats. Si feim unes mongetes escaldades, les refredam amb gel i aigua freda (perquè la cocció s’aturi just al moment que les treim, i quedin cruixents). A continuació, hi posam per damunt una vinagreta, per exemple amb oli, vinagre de Mòdena i una mica de mostassa antiga. Ho remenam bé fins que quedi emulsionat, i serà una salsa sana i diferent. A les vinagretes també hi podem posar fruita seca picada (nous, ametlles, avellanes, pinyons…)

Innovar

Ens hem d’atrevir amb les combinacions agosarades, mesclant fruites i marisc amb les verdures; per exemple? Daus de mango i llagostins tallats a trossets, per alegrar una amanida de mongeta, o musclos al vapor (traient la closca quan estan cuits) com a contrapunt al bròquil amb patata. O una mica de maduixa tallada per animar uns tirabecs saltats… Tastant i experimentant podem fer la nostra propis revolució culinària amb les verdures.

Diversificar les verdures

Patata, mongeta, bròquil, porro, patata, mongeta… i així, fins al dia del judici final. T’has plantejat mai explorar tot el que ofereixen avui dia les parades del mercat i les fruiteries del barri? Penques de bleda, espinacs, napi cot, xirivies, diferents enciams, diferents tipus de col i bròquils, espàrrecs, endívies… Depenent de la temporada, podem trobar mil i una opcions per variar una mica en el dia a dia de verdures i hortalisses. Costa fer el canvi de xip i no comprar el que ja coneixem, però si ho feim, segurament ho agrairem.

Cuinar les verdures de temporada

Si compram (o cuinam) les verdures que no estan de temporada, segurament seran més cares i a més a més no seran tan bones com les que tenim a prop i a l’època que toca. I quines són les verdures del mes de març, per exemple? Ceba, calçot, porro, mongeta verda, faves, fesols, espinacs, bledes, enciam, escarola, pastanaga, carxofa, api, col, coliflor, bròquil… estan en un bon moment.

fotoarxiu: frutas-verduras-temporada-marzo

Silve Pons –El Iris

Menjar de forma més saludable segurament és un dels propòsits personals més repetits i habituals dels inicis d’anys. Menjar més verdura és una fita bona d’assolir si hi posam una mica d’interès. Però menjar verdura cada dia, per molta gent, no és senzill. Els hàbits que hem heretat no ens ajuden a veure-ho agradable i divertit: compram sempre el mateix, ens passem en la cocció, no variem a l’hora d’amanir… Aquí hi ha uns consells perquè menjar verdura no sigui una cosa avorrida.

Bullir amb la quantitat d’aigua justa

Les verdures bullides en una gran quantitat d’aigua perden gust i també perden nutrients. Per això una bona idea és fer-les al vapor. bullir les verdures comporta una pèrdua important del seu contingut en vitamines i altres antioxidants. Segons diversos estudis l’aigua “no és la millor amiga de la cuina” quan es tracta de cuinar verdures. Així que: millor vapor que bullides, i si les bullim, que sigui amb la quantitat d’aigua justa.

El temps de cocció correcte

Un plat de mongetes marronoses no ve gaire de gust, i és que l’excés de cocció, a més d’afectar els nutrients i la textura de la verdura, també fa variar el color. Pel mateix que explicàvem abans, si cous les verdures, sigui al vapor o bullides, no les cuines en excés, sinó el mínim temps necessari perquè te les puguis menjar gaudint-ne.

Si les tallam poc, també evitarem que perdin vitamines i minerals en el procés anomenat lixiviació, segons els consells que donen la Fundació Espanyola de Dietistes Nutricionistes, l’Associació per a la Promoció del Consum de Fruites i Hortalisses i diferents publicacions de salut de Harvard.

Cuinar-les de diferent manera

Bullir, vapor, vapor, bullir… I al quart dia ja ens hem cansat de menjar verdura. I és que hi ha moltes altres coccions que ens poden ajudar: a la planxa, en sopes, en remenats o truita, saltades, gratinades, al vapor i després passades per la planxa per aconseguir un toc torrat i cruixent, crues en ensalades amb vinagretes diferents… S’ha d’innovar una mica per no acabar farts de la patata i mongeta, i no caure en la temptació de la pizza o el sandvitx ràpid.

Tenir en compte les espècies i herbes

Segurament heu sentit a dir que la manera més sana de menjar verdura és amb sal i oli. Potser no és del tot fals, però un plat de verdura pot ser igual de sa si hi afegeixes unes espècies o unes herbes. Un toc de pebre negre a la patata i la mongeta, o un all passat per la paella amb una mica d’anxova picada al bròquil o a la colflori poden ser acompanyaments saníssims i molt interessants: donarem gust al plat i ens alegrarem el sopar.

Fer servir vinagretes

A l’hora d’amanir verdures, les vinagretes poden ser una idea genial per donar una mica d’alegria als plats. Si feim unes mongetes escaldades, les refredam amb gel i aigua freda (perquè la cocció s’aturi just al moment que les treim, i quedin cruixents). A continuació, hi posam per damunt una vinagreta, per exemple amb oli, vinagre de Mòdena i una mica de mostassa antiga. Ho remenam bé fins que quedi emulsionat, i serà una salsa sana i diferent. A les vinagretes també hi podem posar fruita seca picada (nous, ametlles, avellanes, pinyons…)

Innovar

Ens hem d’atrevir amb les combinacions agosarades, mesclant fruites i marisc amb les verdures; per exemple? Daus de mango i llagostins tallats a trossets, per alegrar una amanida de mongeta, o musclos al vapor (traient la closca quan estan cuits) com a contrapunt al bròquil amb patata. O una mica de maduixa tallada per animar uns tirabecs saltats… Tastant i experimentant podem fer la nostra propis revolució culinària amb les verdures.

Diversificar les verdures

Patata, mongeta, bròquil, porro, patata, mongeta… i així, fins al dia del judici final. T’has plantejat mai explorar tot el que ofereixen avui dia les parades del mercat i les fruiteries del barri? Penques de bleda, espinacs, napi cot, xirivies, diferents enciams, diferents tipus de col i bròquils, espàrrecs, endívies… Depenent de la temporada, podem trobar mil i una opcions per variar una mica en el dia a dia de verdures i hortalisses. Costa fer el canvi de xip i no comprar el que ja coneixem, però si ho feim, segurament ho agrairem.

Cuinar les verdures de temporada

Si compram (o cuinam) les verdures que no estan de temporada, segurament seran més cares i a més a més no seran tan bones com les que tenim a prop i a l’època que toca. I quines són les verdures del mes de març, per exemple? Ceba, calçot, porro, mongeta verda, faves, fesols, espinacs, bledes, enciam, escarola, pastanaga, carxofa, api, col, coliflor, bròquil… estan en un bon moment.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT