AVANÇ DEL NOU PIP 540. ENTREVISTA A JOSEP RAMON MIR, PILOT

236

Demà, dimecres de cendre, probablement a aquestes hores ja tindreu a les mans el nou PUNT iNFORMATIU POLLENÇA. Número, on a més de trobar-hi articles dels nostres col·laboradors habituals, també podreu veure les millors imatges de la rua, les darreres notícies de Pollença i una entrevista al pilot llosetí-pollencí Josep Ramon Mir.
Com a petit tast de tot el que podreu llegir demà, us avançam un fragment d’aquesta interessant entrevista. Josep Ramon ha estat pilot militar durant 14 anys i ara en fa 2 que es va fer pilot d’avió de passatgers.

A quines alçades volau?

Normalment un avió comercial modern vola a una altura dependent del pes que dugui i les condicions meteorològiques. Enmig de la troposfera i l’estratosfera hi ha la tropopausa. La tropopausa va variant, però l’estratosfera és estable, per això sempre intentam volar el més alt possible, per estabilitat i per consum. L’altura òptima de vol sempre ens la dóna l’ordinador, que fa un càlcul en funció de tots aquests factors. Si voles més alt o més baix del que diu l’ordinador, consumeixes més combustible. Normalment volam entre 33.000 peus i 39.000 peus que en metres seria entre 10.000 i 12.000. Hi ha avions que pugen més amunt com el Boeing 737, però el nostre té un màxim a 39.000 peus. Els petitons d’executius volen a 45.000 peus i a més. A partir de 40.000 peus ja és obligat a dur un comptador per mesurar la radiació còsmica.

Has vist alguna vegada alguna cosa estranya al cel que no hagis pogut explicar?

No. L’única cosa que m’ha passat que no sabia que era va ser un dia que volàvem en un ambient de tormenta i varen començar a aparèixer uns rajos estranys als parabrises de color violeta. Però després vaig saber que té una explicació completament científica. S’anomena foc de Sant Telm i és produït per l’electricitat estàtica.

També et pot interessar:  LA FIRA DE POLLENÇA A L’EDAT MIJA

Que passa quan us pega un llamp?

No passa res. Bé, se sent un renou molt fort i s’il·lumina tot amb un color blau elèctric molt fort. La gent nota que ha passat alguna cosa, però en realitat no passa res. L’avió és una capsa de faraday i el llamp entra per davant i surt per darrere. L’avió ni es remena. Sí que de vegades per allà on entra o un surt es crema una mica. Per això, després d’un llamp ha d’haver-hi una inspecció visual obligatòria.

Els telèfons mòbils realment poden interferir en el vol?

Als avions antics sí que interferien molt. Nosaltres teníem uns avions d’una sèrie inicial, alfa es deien, i no estaven tan protegits contra les radiacions electromagnètiques. Amb aquests avions records que hi havia moments que a l’hora d’aterrar ens fallava algun sistema, i nosaltres sabíem que era algú que havia encès el mòbil. Ara tots els sistemes informàtics estan molt més ben aïllats, i per això ja et deixen dur el mòbil. De fet els avions moderns duen wifi.