AQUEST ESTIU HI HAURÀ BUS LLANÇADERA A FORMENTOR I ES TALLARÀ EL TRANSIT DE LA PLATJA FINS AL FAR

427

La nova Estació d’Autobusos del Port de Pollença va començar a funcionar divendres 1 de juny, però avui ha estat inaugurada oficialment; acte en què el conseller de Mobilitat i Transport del Govern de les illes Balears, Marc Pons, ha aprofitat per anunciar que els mesos de juliol i agost hi haurà una llançadora a Formentor a mode de prova pilot. Aquest fet també suposarà que es tallarà el trànsit de cotxes particulars des de la platja de Formentor fins el far. Tot i l’afirmació del Conseller, encara falten per tancar alguns serrells, com el vist i plau de la Guardia Civil o de la Delegació de Costes.

El trasllat des del carrer Roger de Flor, just darrere l’església de la Mare de Déu del Carme, fins a la nova Estació, no implica cap canvi ni en els horaris ni en les línies que actualment uneixen el Port amb Palma (L-340), Pollença i Sant Vicenç (L-345), Alcúdia i Can Picafort (L-352), Can Picafort i Formentor (L-352), Sóller (L-354) i la Calobra (L-355).

Amb l’entrada en funcionament de la nova Estació d’Autobusos, s’ha fet una passa endavant en transport públic per carretera. Aquesta infraestructura és necessària per garantir un servei de qualitat. Per això, des de la conselleria de Transport del Govern de les illes Balears, varen veure amb bons ulls la construcció d’una estació d’autobusos al Port de Pollença. Aqueta obra ha suposat una inversió de 300.000 euros, dels quals l’Ajuntament ha aportat 40.000 euros, que han servit per incloure uns banys públics a la nova aturada d’autobusos, mentre que la conselleria de Transports ha posat els 260.000 euros restants, doblers que procedeixen de l’impost turístic.

La nova aturada de busos s’ha fet amb un ferm 20 centímetres de gruix, de formigó amb fibra, un material nou amb gran capacitat portant que no es deteriora tant com l’asfalt. En aquest sentit, cal apuntar que el mateix divendres 1 de juny, la Brigada Municipal va començar a adobar l’asfalt del carrer Roger de Flor, on degut al pas constant d’autobusos la calçada es trobava molt deteriorada.

L’accés a la nova estació d’autobusos es farà la circumval·lació la qual cosa facilita que els autobusos puguin anar tant cap a Formentor com cap en sentit contrari, o sigui cap a Alcúdia i Pollença.

També et pot interessar:  TRES JUGADORS DEL CB POLLENÇA SELECIONATS PER LA U12 DE LA FEDERACIÓ ESPANYOLA DE BÀSKET

La llançadera de Formentor

En una visita a les obres de l’Estació d’Autobusos del Port de Pollença, ara fa uns mesos, el conseller de Transports del Govern de les illes Balears, Marc Pons, va descartar que la llançadera de Formentor començàs a funcionar aquets estiu. Això no obstant, l’ajuntament de Pollença, conscients de la saturació d’aquesta carretera, ha insistit, perquè es pugui posar en marxa de manera pilot durant dos mesos d’estiu.

Així, aquest bus llançadera tindrà un preu únic i sortirà de la nova estació fent aturades al mirador de la Creueta, a la platja de Formentor, a Cala Murta i al far.

D’altra banda, el Conseller Pons ha dit que s’han instal·lat ràdars al llarg de la carretera per estudiar al detall la densitat del trànsit. L’experiència d’aquest nou bus servirà com a model per implantar sistemes semblants a altres punts de l’illa. A més ha dit que la nova estació és una mostra de com seran totes les noves estacions de bus a partir d’ara.

Aferrant-se a la competència indirecta damunt les carreteres (han de garantir la seguretat), l’Ajuntament ha mantingut contacte amb diferents administracions per poder dur a terme aquest projecte pilot. Per això, s’han reunit amb representants de l’autoritat portuària, que són els titulars del Far; del consorci de transports, que tenen la competència en transports públics; i la direcció general de Trànsit, que tenen el control del trànsit i de vigilància de la circulació.

Durant aquestes reunions, l’Ajuntament els va informar sobre la saturació de la carretera de Formentor durant els mesos d’estiu i els va plantejar diverses solucions a un problema complex, que té diversos punts conflictius.

El Mirador del Colomer

El Mirador del Colomer és el primer punt conflictiu, perquè s’hi atura molta gent i el pàrking és molt limitat. En aquest punt, l’Ajuntament creu que s’hauria de trobar una solució per limitar l’estacionament a fi que l’autobús llençadora es pugui aturar, sense entorpir el trànsit. I és que, ara per ara, com que hi ha molta gent que vol aturar-se per contemplar el paisatge des del Mirador del Colomer i l’aparcament està saturat, deixen el cotxe de qualsevol manera.

També et pot interessar:  VÍDEO-ENTREVISTA DELS CANDIDATS A L'AJUNTAMENT VELLA 2018

Un poc més endavant, hi ha la urbanització, l’hotel i una platja molt freqüentada, on també s’ha de poder aturar la llançadera.

El Far

Més endavant, hi ha els accessos a dues cales molt populars, cala Murta i cala Figuera, a més d’altres cases esparses per aquella zona. I finalment s’arriba a un cul de sac, que és el Far de Formentor, on el pàrquing és reduïdíssim, 30 vehicles. És clar que, si l’autoritat portuària no dona permís perquè els autobusos disposin del pàrking per poder voltar còmodament, s’ha de descartar que la llançadera arribi al Far. I és que, en aquest punt, tenim damunt la taula garantir la seguretat.

Una solució progressiva

Demà, dimarts 5 de juny, l’Ajuntament ha tornat citar les administracions implicades en aquest assumpte a una reunió per abordar el tema de la llançadera a Formentor. En qualsevol cas, es tracta de trobar una solució progressiva, perquè dur a terme el projecte globalment aquest 2018 és impossible.
La idea de l’Ajuntament és dur a terme una prova pilot, durant dos mesos, juliol i agost, a des de mitjan juliol fins a mitjan agost. Ara bé, per això, necessiten els permisos de diferents institucions. Tot plegat, des de l’equip de govern, volen dur a terme una prova pilot amb una línia d’autobús que surti del Port i s’aturi al Mirador del Colomer, a la platja, a cala Murta i al Far de Formentor, a fi de veure com funciona i, sobretot, comprovar “si som capaços de descongestionar la carretera de Formentor”.
En aquests moments, el consorci de Transports recull dades sobre els vehicles que transiten per la carretera i les hores amb més intensitat de trànsit, perquè les dades de les quals disposava no són suficients per calibrar el tipus de servei que s’ha de donar. A Formentor, s’ha de tenir molt en compte les hores puntes atenent les complicacions puntuals a cada indret: Mirador, platja, urbanització, Far… S’han de disposar de totes les dades per trobar una solució òptima.

 

gif ANIMADO Volar-e