APRENDRE A CUIDAR-SE EMOCIONALMENT EN TEMPS DE CONFINAMENT

431

Delia Segui, psicòloga col·legiada al COPIB B-03148

 Des de l’inici del confinament, ens demanam a nosaltres mateixos tota una sèrie de preguntes sobre la gravetat i les conseqüències d’aquesta pandèmia tant en l’àmbit sanitari com social i econòmic que duen o duran a les nostres vides; són dies llargs i durs per a tots nosaltres.

Però ens hem aturat a pensar quines són les conseqüències psicològiques i emocionals que ens poden aparèixer a causa d’aquesta pandèmia?

És ben normal que, en situacions inesperades i impensables com és la que estem vivint, ens espanti, ens generi angoixa, estrès i/o ansietat o sentiments de soledat, tristesa i preocupació. Per això, crec que és important poder dur a terme una bona gestió emocional, identificar el que sentim i reflexionem d’on ve per poder acceptar-ho. D’aquesta manera, ens ajudarà a evitar que les emocions ens controlin i, a llarg termini, ens puguin generar problemes psicològics.

PUBLICITAT

El fet de no saber què passarà fa que no ens puguem preparar per reaccionar i afrontar-ho amb èxit. La incertesa crea conseqüències com angoixa a perdre el control i sentir-nos insegurs, a més, tenim la tendència a interpretar les situacions desconegudes com a perilloses, però ens hem aturat a pensar quantes coses estan fora del nostre control i no podem fer res al respecte?

No hem d’oblidar que en algun moment de la nostra vida hem passat per alguna situació que ens genera ansietat o angoixa en la qual hem sabut utilitzar les habilitats i estratègies personals per afrontar-ho i adaptar-nos. Per què no les utilitzem ara?

Hem de pensar que hi ha una part positiva en aquest confinament, tenim l’oportunitat de consolidar les relacions, de treballar la paciència, el respecte i de gestionar les emocions i auto controlar-les.

Una bona pràctica és poder planificar-nos la setmana i intentar no avorrir-nos, fer coses diferents; aprofitar el temps que moltes vegades no hem tingut per fer aquelles coses que ens agradaria i que per falta de temps no les hem pogut realitzar. D’aquesta manera desenvoluparem nous recursos personals i evitarem l’aparició de la frustració.

Hem d’intentar no sobredimensionar i alimentar més les preocupacions. És important adonar-se d’elles per actuar i saber què és i per què ens preocupa, però no hem d’entrar en un cercle viciós que ens durà a un estat d’ànim deprimit i possiblement en un estat d’ansietat, a més d’afectar el nostre funcionament físic i mental pot provocar problemes d’insomni. Per això, és important prendre una rutina de la son, no anar-se’n a dormir molt tard, sempre més o manco a la mateixa hora i fer-ho d’igual manera en aixecar-se; abans d’anar-se a dormir es pot escoltar música per relaxar-se, llegir un llibre i sobretot durant el dia estar ocupat i fer alguna activitat física.

És important estar informat de la situació, però no hem d’oblidar que aquesta informació de forma constant pot alimentar l’angoixa i debilitar la tranquil·litat i ben estar de les persones. Per tant, és recomanable evitar la sobre exposició a les notícies  sobre la pandèmia i sobretot contrastar la informació que sigui d’una font fiable.

Considero que és necessari i de gran importància en un temps d’incertesa i frustració com el que vivim, donar suport psicològic. Per això, he volgut aportar el meu granet d’arena i oferir la meva ajuda de forma voluntària a totes aquelles persones que ho necessitin, sigui per telèfon o videotrucada. A més a més, vull dir que hi ha una xarxa de suport que es diu Suport Mutu Mallorca, en el qual també participo. És un col·lectiu format per voluntaris/es de tot Mallorca per donar un suport, fer comunitat i crear teixit veïnal, en la qual es realitza acompanyament psicològic, laboral i familiar. L’objectiu és ajudar a aquelles persones a qui l’administració no arriba.

I per acabar m’agradaria que sobretot, recordéssim, que aquesta situació és temporal, aprofita al màxim aquest temps per aprendre sobretot a CUIDAR-TE.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT