22 IMATGES EXCEPCIONALS DE POLLENÇA A LA UNIVERSITAT DE WISCONSIN

1368

Joan Martorell

Els carrers i les muntanyes de Pollença han estat fotografiades infinites vegades. Cada dia milers de turistes recorren aquests paratges retratant tot el que veuen. Algunes d’aquestes imatges es perden entre les milers que hi ha a la memòria de l’smartphone de torn, i d’altres es pugen a la xarxa on també s’acaben perdent en el marasme infinit que és internet.

Però abans de l’era digital ja ens visitaven centenars de turistes i viatgers, i molts d’ells també feien fotografies. De fet turisme i fotografia sempre han anat de la mà. Els primers viatgers romàntics de finals del segle XIX arribaven amb màquines de retratar que usaven per mostrar el que havien vist aquí, als seus llocs d’origen. Aquestes fotografies eren molt més valorades, per una banda perquè mostraven un indret, que en aquell temps era remot i desconegut, i d’altra, perquè la dificultat tècnica per obtenir-les era molt més elevada. Per aquest motiu els fotògrafs es preocupaven de classificar-les i guardar-les, cosa que avui dia ja ningú fa.

Alguns dels hereus d’aquells fotògrafs varen donar, o vendre, aquelles col·leccions d’imatges a arxius públics, i alguns d’aquests arxius han estat digitalitzats i pujats a la xarxa. Gràcies a això podem trobar una gran quantitat d’imatges de Pollença a webs institucionals d’arreu de l’estat espanyol i del món. Alguns exemples són els arxius del Centre Excursionista de Catalunya, de la “Fototeca del Patrimonio Histórico” del Ministeri de Cultura o l’Arxiu del So i de la Imatge del Consell de Mallorca.

PUBLICITAT

Però a aquest article volem parlar d’una sèrie de 22 fotografies de Pollença, d’extraordinària qualitat, que pertanyen a la llibreria de l’American Geographical Society (AGS), que es custodia a la Universitat de Wisconsin–Milwaukee, als Estats Units. Aquestes imatges, juntament amb altres 91 fotografies de Mallorca es poden consultar i descarregar a l’arxiu digital online de la universitat https://uwm.edu/lib-collections/

Després d’haver vist i admirat les imatges, venen al cap algunes qüestions que cal respondre: Qui va fer aquestes imatges i com han arribat a la Universitat de Wisconsin–Milwaukee? Anem per parts…

Gairebé totes les imatges de l’arxiu són atribuïdes a dos personatges, Eugene V. Harris i Clarence Woodrow.

Dos estatunidencs i un món per mostrar

Eugene Vernon Harris és considerat un dels grans fotògrafs del s. XX. Va néixer a Dakota del Nord l’any 1913 i morí a Chicago el 1978. Estudià educació i geografia a la universitat d’Ohio, però va deixar inacabada la tesi doctoral per treballar a l’ambaixada dels Estats Units a Xilè. També va estar destinat a Bons Aires i va ser vicecònsol a l’Índia, però per suposades simpaties amb el comunisme va deixar de fer feina per al govern nord-americà l’any 1953, i es va dedicar a una de les seves passions: la fotografia. Així començà una relació laboral que durà 10 anys, amb Clarence W. Sorensen.

Clarence Woodrow Sorensen (Illinois, 1913 – 2005) va ser un explorador, editor i corresponsal estranger de la CBS que va viatjar per tot el món capturant imatges de centenars de cultures. Per la seva experiència va ser nomenat membre de la Royal Geographic Society de Londres. Estudiós reconegut internacionalment, Sorensen va ser un autor prolífic de llibres de text de geografia.

Durant els deu anys que Harris i Sorensen treballaren plegats, viatjaren a més de 80 països dels cinc continents fent reportatges fotogràfics per a la prestigiosa Silver Burdett Publishing Company, una editorial de llibres educatius. Durant aquests anys arribaren a realitzar més de 64.000 fotografies, que amb el temps passaren a formar la col·lecció “Edna Schaus Sorensen and Clarence W. Sorensen“, que finalment fou donada a l’American Geographical Society Library.

Al voltant de 1960 viatjaren a Espanya. Fotografiaren Andalusia, Castella la Manxa, València, Catalunya, les illes Balears…

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT