100 ANYS EN UN CLIC: QUAN EL PORT DE POLLENÇA VA CANVIAR PER SEMPRE

683

La fotografia que avui duim a aquesta secció és la més recent de les que hem usat per comparar amb l’actualitat. Lluny dels 100 anys que descriu el títol, just n’han passat 40. Però, vistes les transformacions que ha patit aquesta primera línia del Moll, ho paga fer aquesta comparativa, i més ara que s’acaba de construir el nou passeig. Un nou passeig que ja ho era (nou) quan es va fer la fotografia antiga o, com a mínim, acabat d’asfaltar.

Origen de la fotografia antiga

Com moltes altres vegades, la fotografia l’hem descoberta a la fantàstica pàgina de Facebook “Fotos Antigues de Pollença”. En aquesta ocasió però, l’autor del post no posa ni el nom del fotógraf ni cap data que ens serveixi de referència. Això sí, la imatge ens ofereix algunes pistes per situar-nos en el temps i en l’espai.

Una situació exacta en l’espai

Ambdues fotografies estan preses exactament des de l’actual Passeig Saralegui, ben davant de la joieria Xixell, a la cantonada del carrer de ca les Monges. A la dreta actualment hi tenim la zona d’aparcament del Port esportiu, tot i que quan es va fer la fotografia antiga encara quedaven molts anys perquè es construís.

Hem dit “actual” passeig Saralegui per que en el moment de fer-se la fotografia tenia un altre nom. Aquest tram de la primera línia, que va de la plaça Enginyer Roca fins al pont de la Gola, va ser batiat des d’un principi amb el nom Passeig Saralegui l’any 1927. Però el 1949 el carrer és re-batiat com Coronel Llorente, en honor a Antoni Llorente Solà, cap de la Base Militar d’Hidroavions del Port de Pollença. El motiu va ser la seva intervenció en la inútil i propagandista voladura de la punta de la Troneta.

També et pot interessar:  100 ANYS EN UN CLIC: EL PUIG, SEMPRE EL PUIG

El 1979 el consistori va tornar a posar l’antic nom de Passeig Saralegui. Per cert, Alfredo Saralegui va ser un mariner Gallec que va impulsar la creació de pòsits de pescadors arreu de tota Espanya. Per això originalment el nom es va posar a suggeriment del Pòsit de Pescadors del Port de Pollença, el qual té la seva seu a aquest carrer.

 

Una situació aproximada en el temps

Un dels comentaris al Facebook de “Fotos Antigues de Pollença” situa la fotografia a l’any 1973, i probablement no va errat. Per començar sabem que l’Hotel Daina va ser construït el 1963, però l’ampliació de l’Hotel Miramar, que es pot veure a la dreta de la copa de la palmera que hi ha al fons del carrer, no es va fer fins a principi dels anys 70. A més, la fotografia no pot ser molt més posterior del 1973, ja que per aquesta data es va deixar de fabricar el Seat 600 i a partir d’aquesta data començaren a desaparèixer de les carreteres. A la fotografia podem contar almenys 4 cotxes d’aquest model en molt poc espai.

Tampoc no s’havia construït encara el pis més alt de l’Hotel Puerto, que en aquells anys ja s’havia reconvertit en restaurant. Aquesta part de l’edifici és va fer durant els anys centrals de la dècada dels 70.

I és que la fotografia està presa en ple boom turístic. A finals dels anys 60 l’únic que trencava la imatge del Port de Pollença com un lloc de turisme de qualitat amb poques places hoteleres i establiments petits, era l’Hotel Daina. Però als inicis dels anys 70 tot va canviar. La construcció de nous hotels, com el Pollentia el 1970; l’ampliació d’antics hotels com el Miramar; i l’aparició de nombroses pensions com l’Hostal Seguí, que podem veure a la part esquerra de la fotografia, va fer que al 1971 el Port de Pollença arribés a les 3.000 places hoteleres. El 1971 també va ser l’any que l’Associació de Veïns del Port de Pollença va rebre 300 camionades d’Obres Públiques per ampliar el nombre de platges existents.

També et pot interessar:  NASCUTS EL 1908

Sense cap dubte, a aquells primers anys de 1971 el Port de Pollença va canviar per sempre i, probablement, el canvi va ser molt més radical que el que ha sofert ara amb la construcció del nou passeig.

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of